ŽILINA 16. júna (WEBNOVINY) – Z viac ako stovky vlaňajších sťažností na lekárov v Žilinskom kraji bola opodstatnená necelá tretina. „V minulom roku sme zaznamenali 112 podnetov od občanov, čo je o 11 menej ako v roku 2008. Z celkového počtu podnetov bolo opodstatnených 34, čo je tiež pokles o 18 sťažností v porovnaní s rokom 2008. Najviac sťažností, spolu 44, sme zaevidovali z regiónu Horné Považie. Z nich 12 bolo opodstatnených. Najviac spokojní s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti sú pravdepodobne pacienti v regióne Orava, odkiaľ sa ako opodstatnené ukázali dva podnety z desiatich,“ uviedla riaditeľka odboru zdravotníctva žilinskej krajskej samosprávy Anna Majbíková.
Sťažnosti sa týkali najmä neoprávnených platieb za ošetrenie u všeobecného lekára, vystavenie lekárskych posudkov, podanie injekčnej liečby či poplatkov za objednanie a prednostné vyšetrenie vo výške neschválenej krajskou samosprávou. V jedenástich prípadoch museli poskytovatelia zdravotnej starostlivosti poplatok vrátiť a boli upozornení, že v prípade opakovania im bude uložená pokuta. Nespokojní boli pacienti s poplatkami vyberanými aj u stomatológov, pri týchto prípadoch boli opodstatnené štyri sťažnosti.
Za odmietnutie vykonať vyšetrenia prešetroval krajský odbor zdravotníctva štyri podnety, kontrolou prešlo aj sedem sťažností týkajúcich sa nesprávneho vedenia a vydávania zdravotnej dokumentácie, vydávania receptov a potvrdení, za čo bola v dvoch prípadoch udelená pokuta. Pacienti sa v troch prípadoch opodstatnene sťažovali na organizáciu práce v ambulanciách a v jednom aj na správanie zdravotnej sestry. Potvrdili sa aj dve sťažnosti na lekárov ordinujúcich pod vplyvom alkoholu a jeden podnet na ordinovanie lekára pod vplyvom omamných látok, za čo im všetkým bola udelená pokuta. V prípadoch, pri ktorých kraj neudelil pokutu, zaslal poskytovateľom písomné napomenutie.
Krajská samospráva kontroluje poskytovanie zdravotnej starostlivosti u 1 154 súkromných lekárov v Žilinskom kraji. Podľa Majbíkovej pracovníci odboru zdravotníctva okrem písomných podaní vybavujú podnety občanov telefonicky i osobne každý deň. Priebežne vykonávajú kontroly priamo v ambulanciách, kde sa zameriavajú najmä na dodržiavanie ordinačných hodín, výšku poplatku za prednostné vyšetrenie či požitie alkoholu počas pracovnej doby.
SITA