BRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. pripraví do konca januára redukciu osobnej vlakovej dopravy na vybraných, najmenej vyťažených tratiach v regiónoch po celom Slovensku. Zmeny začnú platiť od 6. marca po úprave cestovného poriadku. Ako agentúru SITA v stredu informoval hovorca ZSSK Alexander Buzinkay, spoločnosť pripravila po dôkladnej analýze výkonov a nákladov pracovný zoznam viac ako dvoch desiatok tratí, ktoré sú najmenej efektívne. Doprava na nich bude väčšinou zrušená, na niektorých úsekoch bude obmedzená. „Je to súčasť úsporných opatrení, ktoré súvisia s dopravnými výkonmi vo verejnom záujme, ktoré medziročne klesnú o 5 %. Na tieto výkony ZSSK nedostala peniaze od štátu,“ uviedol ďalej Buzinkay.
Cestujúci majú podľa železničiarov o prepravu na tratiach, ktoré budú zrušené, či redukované, len minimálny záujem. Osobný železničný dopravca na prevádzku týchto tratí pritom vynakladá veľký objem peňazí, ktoré pochádzajú od všetkých daňových poplatníkov. „Ide o regionálne trate v regiónoch od západu až po východ Slovenska. Doprava na väčšej časti z nich by mala byť úplne zastavená, na menšej ponechaná v obmedzenom rozsahu. Pokiaľ po nich prechádza diaľková doprava, tá zostane zachovaná,“ dodal Buzinkay. Presný zoznam, ktorých tratí sa obmedzenie dotkne, zatiaľ nie je spracovaný. Zverejnenie neúplnej pracovnej verzie zoznamu Odborovým združením železničiarov považuje ZSSK za predčasné a nezodpovedné.
Štát sa zaviazal poskytnúť v roku 2011 Železničnej spoločnosti Slovensko na prevádzku osobnej dopravy dotáciu vo výške 205 mil. eur. Celková zmluvne dohodnutá strata z prevádzky osobnej dopravy na železnici doteraz predstavovala 228 mil. eur, pričom štátny rozpočet vykrýval 149 mil. eur. Rozdiel vo výške 79 mil. eur financuje ZSSK z bankových úverov. Osobný prepravca si v tomto roku nárokuje od štátu o 11,5 % nižšiu dotáciu. Štát si v roku 2011 v osobnej doprave na železnici objednal a zároveň garantuje objem výkonov 30,3 mil. vlakových kilometrov, čo je oproti terajšej úrovni menej o 2 mil. vlakových kilometrov, alebo zhruba o 5 %.
„Celkovo sa to dotkne 3 % cestujúcich,“ povedal koncom minulého roka generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec s tým, že obmedzenie výkonov sa prejaví na niektorých menej vyťažených regionálnych spojoch po úprave terajšieho cestovného poriadku v marci. Podpis desaťročnej zmluvy ministerstva dopravy a ZSSK o prevádzke osobnej dopravy na roky 2011 až 2020 podľa Kravca zakladá možnosti na vyrovnané hospodárenie v budúcich rokoch a použitie dosiahnutého zisku na investície. ZSSK uvažuje o znižovaní straty aj zvýšením cestovného, podľa Kravca je však zatiaľ predčasné hovoriť, o koľko a kedy by mohla osobná doprava zdražieť. Opatrenia na konsolidáciu spoločnosti na základe výsledkov analýzy hospodárenia by mali byť známe koncom februára.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave, eviduje základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.