BANSKÁ BYSTRICA 27. mája (WEBNOVINY) – Zamestnanci dopravných podnikov SAD Zvolen a SAD Lučenec, ktoré prevádzkujú v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) prímestskú autobusovú dopravu, budú v autobusoch cestovať za štyri centy na 50 kilometrov, ich deti za päť centov na 50 kilometrov. Ich manželky, manželia, vdovy, vdovci, siroty a bývalí zamestnanci-dôchodcovia budú mať zľavu 50 percent z cestovného a ostatné oprávnené osoby určené vlaňajším rozhodnutím ministerstva dopravy päť percent. Tieto tarify určuje dodatok k zmluvám, ktoré dnes za prítomnosti zástupcov odborov podpísal banskobystrický župan Vladimír Maňka s predstaviteľmi SAD Zvolen a SAD Lučenec.
Týmto dodatkom sa zachovávajú režijné zľavy pre zamestnancov dopravných podnikov a ich rodinných príslušníkov, pre ktoré odborári, tak ako aj v ostatných župách, hrozili štrajkom. Predseda odborového zväzu KOVO Emil Machyna po podpise dodatku potvrdil, že v Banskobystrickom kraji štrajk nebude. „My netrváme na zľavách. Buď zľavy alebo mzdy. Pre samosprávne kraje je výhodnejšie zaplatiť zľavy,“ uviedol Machyna.
Podľa Maňku je dohoda na zľavách cestovného pragmatickým riešením a banskobystrickú krajskú samosprávu vyjde lacnejšie, ako by bolo uhrádzanie zvýšenia miezd, ktoré sú oprávneným nákladom dopravcov. „Keby tieto zľavy dnes neboli, zamestnanci SAD by vyvíjali tlak na to, aby sa im zvýšili mzdy. Keby sa im zdvihli mzdy, prenieslo by sa to do ceny cestovných lístkov. A toto zvýšenie by bolo niekoľkonásobne vyššie, ako sú tie zľavy. Keby sme tie zľavy zrušili, platili by sme na dopravu omnoho viac peňazí,“ povedal Maňka s tým, že preplácanie režijných zliav bude podľa predbežných prepočtov stáť banskobystrickú župu zhruba 50-tisíc eur ročne. Dodal, že dnes uzavreté dodatky majú platnosť do konca roka, kedy ich prehodnotia aj na základe presných údajov, ktoré získajú evidovaním využívania jednotlivých druhov zliav. Zavedenie osobitných taríf pre zamestnancov dopravných podnikov a ich rodinných príslušníkov prinesie totiž podľa Maňku aj sprehľadnenie systému.
Jednou z možností, ako znížiť výdavky samosprávneho kraja na prímestskú dopravu je podľa Maňku prehodnotenie zmlúv s dopravcami a prípadne aj nové výberové konania. Príklad vidí v Českej republike, kde urobili výberové konania na dopravcov pre menšie územia, šancu tak dostali aj menší dopravcovia. A hoci väčšinou vyhrali pôvodní prevádzkovatelia liniek, bolo to za lepších podmienok pre samosprávu, než za akých tie linky prevádzkovali predtým.
SITA