Z ulíc Bratislavy zmizne 577 veľkých reklamných plôch, nový model zrýchli odstraňovanie vizuálneho smogu. O novom spôsobe boja s vizuálnym smogom informoval na utorkovej tlačovej konferencii primátor mesta Matúš Vallo a zástupca riaditeľa magistrátu Ján Mazúr.
„Vďaka pripravovanej dohode so skupinou Akzent BigBoard (ABB) sa už tento rok majú začať odstraňovať stovky reklamných plôch. Podľa dohody ABB urýchlene odstráni 75 percent svojich reklamných plôch na mestských pozemkoch a zaplatí jeden milión eur na nedoplatkoch na nájomnom,“ uviedli zástupcovia mesta.
Na zvyšné existujúce plochy poskytne mesto spoločnosti ABB štvorročnú nájomnú zmluvu za trhovú cenu s prísnymi podmienkami.
Súdne spory s mestom budú urovnané
Bratislava aktuálne eviduje 2 832 reklamných plôch plne alebo čiastočne stojacich na mestských pozemkoch. „V dôsledku historicky dlhodobo zanedbaných zmluvných vzťahov s prevádzkovateľmi reklamných objektov je ich odstraňovanie aj v prípade ukončenia zmluvy mimoriadne zdĺhavé,“ vysvetľuje mesto a dodáva, že Bratislava aktuálne vedie osem aktívnych sporov s troma spoločnosťami, pri ktorých zatiaľ nebolo stanovené ani jedno pojednávanie súdu.
„Máme záujem tento zdĺhavý proces odstraňovania billboardov urýchliť. Oceňujeme prístup reklamných spoločností, ktoré dnes dávajú prednosť vysporiadaným zmluvným vzťahom s mestom pred zaťažujúcimi súdnymi spormi s nezanedbateľným reputačným rizikom,“ doplnili zástupcovia magistrátu.
Bratislavčania nechcú bilboardy na Miletičovej, za ich odstránenie začali bojovať petíciou
Podľa pripravovanej dohody ABB urýchlene odstráni 577 plôch billboardov, megaboardov, informačno – reklamných tabúľ a citylightov, teda 75 percent svojich reklamných plôch na pozemkoch mesta. Zároveň zaplatí zhruba jeden milión eur na nedoplatkoch na nájomnom a urovná súdne spory s mestom.
„Mesto na zvyšnú štvrtinu existujúcich reklamných stavieb, čiže 192 reklamných plôch, z ktorých 100 plôch predstavujú dlhodobo vhodný reklamný formát citylighty, poskytne dočasnú čtvorročnú nájomnú zmluvu za trhovú cenu. Po ukončení zmluvy bude môcť mesto tieto objekty odstrániť bez zdĺhavého rozhodovania súdov a stavebných úradov,“ vysvetlil magistrát.
Mesto rokuje aj s ďalšími
ABB navyše poskytne depozit v podobe trojmesačného nájomného na prípadné pokrytie nákladov na odstránenie týchto reklám.
Návrh dohody má schváliť februárové mestské zastupiteľstvo. Mesto zároveň rokuje s ďalšími vlastníkmi reklamných stavieb, aby pristúpili k dohode s mestom po vzore ABB.
„Mesto doteraz odstránilo spolu 377 reklamných objektov a oslovilo inštitúcie, na ktorých pozemkoch sa nachádza veľké množstvo reklamných plôch s prosbou o súčinnosť, aby nepovoľovali ďalšie reklamné plochy či ukončili zmluvy s už existujúcimi. Ide o inštitúcie Železnice SR, Ministerstvo hospodárstva SR, Lesy SR, Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského, Národná diaľničná spoločnosť, Ekonomická univerzita v Bratislave, Slovenská zdravotnícka univerzita, Bratislavský samosprávny kraj, Univerzitná nemocnica Bratislava, Slovenský pozemkový fond, Slovenská technická univerzita, Univerzita Komenského,“ uzavrelo mesto.