Tínedžeri, ktorí majú dobrý vzťah s pedagógmi, sú v dospelosti zdravší. Vyplýva to zo štúdie, ktorú publikovala Americká psychologická asociácia.
Autor správy Jinho Kim z Kórejskej univerzity uviedol, že dôležitá je podpora zo strany učiteľov. „Tento výskum ukázal, že zlepšenie vzťahu s učiteľmi môže mať dlhodobé pozitívne účinky presahujúce akademickú pôdu,“ vyjadril sa.
Zlé vzťahy vedú k chronickému stresu
Predchádzajúci výskum naznačil, že sociálne vzťahy tínedžerov môžu súvisieť s ich zdravím v dospelosti. Podľa Kima môžu viesť zlé vzťahy k chronickému stresu, ktorý môže zvýšiť riziko chorôb počas celého života.
Nádej pre pacientov s depresiou. Pomôcť by im mohla látka z halucinogénnych húb
Nie je však jasné, či je súvislosť medzi vzťahmi dospievajúcich a celoživotným zdravím kauzálna. K zlému zdravotnému stavu i problémom vo vzťahoch môžu prispieť aj ďalšie faktory, ako napríklad rôzne rodinné zázemie.
Väčšina výskumov sa zameriava práve na vzťahy medzi dospievajúcimi a nie na ich vzťahy s učiteľmi.
Skúmali ľudí od siedmej triedy po ranú dospelosť
Kim hľadal odpovede prostredníctvom skúmania dát od približne 20-tisíc ľudí tvoriacich reprezentatívnu vzorku v USA, pričom ich pozoroval 13 rokov, a to od siedmej triedy po ranú dospelosť.
Vo vzorke bolo aj viac ako 3 400 párov súrodencov. Ako tínedžeri odpovedali na otázky typu: „Ako často máš problémy s inými študentmi/ učiteľmi?“. V dospelosti sa ich pýtali na fyzický a duševný stav.
Zanedbanie kľúčového vitamínu v tehotenstve môže ovplyvniť IQ dieťaťa
Analýza odhalila, že účastníci, ktorí mali na strednej škole lepšie vzťahy s rovesníkmi aj s učiteľmi, hlásili už ako dvadsiatnici lepší fyzický aj duševný stav.
Keď sa Kim zameral na rodinné zázemie pozorovaním súrodeneckých párov. Zistil, že významné bolo len spojenie medzi dobrým vzťahom s učiteľom a zdravotným stavom v dospelosti.
Výsledky naznačujú, že vzťahy s učiteľmi sú oveľa dôležitejšie, ako si odborníci doteraz mysleli. Poukázal tiež na význam investícií do prípravy učiteľov.