Slováci si chvália záchranky, ich službu vnímajú ako najlepšie fungujúcu časť zdravotníctva

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Sanitka, záchranka, úraz, záchranári
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Slováci vnímajú záchrannú službu ako najlepšie fungujúcu časť zdravotníctva. Vyplýva to z prieskumu agentúry STEM/MARK pre Záchrannú zdravotnú službu ZaMED, ktorý sa uskutočnil pri príležitosti 20. výročia jej vzniku.

Rebríček spokojnosti ukazuje, že napriek častej kritike zdravotného systému ako celku, existujú aj oblasti zdravotníctva, s ktorými sú ľudia na Slovensku vo veľkej miere spokojní. Na čele rebríčka sú záchranné zdravotné služby, s ktorých súčasnou kvalitou je veľmi alebo skôr spokojných vyše 77 % obyvateľov.

Záchranná služba rovnako dôležitá ako nemocničná starostlivosť

Nasledujú pediatri, s ktorými je spokojných 75 % Slovákov, a všeobecní ambulantní lekári s výsledkom 73 %. Ľudia sú najmenej spokojní s činnosťou posudkových lekárov (51 %) a nemocníc (49 %).

Prieskum ukázal, že v prípade záchrany pacienta s náhle zhoršeným zdravotným stavom, zhruba polovica obyvateľov považuje kvalitu záchrannej služby za rovnako dôležitú ako následnú nemocničnú starostlivosť. Podľa ďalších takmer 40 % je kvalita záchrannej služby často ešte dôležitejšia než to, čo sa s nimi následne deje v nemocnici.

Odborníci sa zhodujú s názorom verejnosti

Aby bol zásah záchranky kvalitný a efektívny, veľmi dôležitá je podľa opýtaných odborná zdatnosť personálu v sanitke, teda napríklad vzdelanie a ďalšie špecializované kurzy. Ďalšími parametrami sú vzdialenosť k najbližšej voľnej sanitke či jej technické vybavenie zdravotníckymi prístrojmi.

„Názor verejnosti sa v tomto prakticky zhoduje s názorom odborníkov, ktorí dlhodobo poukazujú na význam celoživotného vzdelávania a tréningu zdravotníckych pracovníkov,“ hovorí Patrik Brna, vedúci Tréningového centra ZZS ZaMED.

Skúsenosť so zásahom záchranky mala v posledných piatich rokoch zhruba polovica populácie, či už osobnú, alebo sprostredkovanú. Pritom okolo 40 % ľudí na Slovensku bolo buď priamo pacientom záchranky, alebo volajúcim na tiesňovú linku 155.

Ďalších zhruba 15 % uviedlo, že majú sprostredkovanú skúsenosť so záchrankou od ľudí vo svojom okolí. „V prípade záchrannej zdravotnej služby platí, že nie je otázkou ‚či‘, ale ‚kedy’ ju bude potrebovať každý z nás. Je preto povinnosťou nás, záchranárov, aby sme sa neustále zlepšovali. A robíme to už 20 rokov preto, aby sme boli pripravení poskytnúť špičkovú zdravotnú starostlivosť našim pacientom v ich najťažších chvíľach,“ uzavrel Matej Polák, záchranár a riaditeľ ZZS ZaMED.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Matej Polák