Pravidelné testovanie žiakov alebo PCR testy a karanténa? Vedci porovnali, ako lepšie zabrániť vzniku nových ohnísk

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Škola, žiaci, koronavírus
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Koronavírus síce prekvapil celý svet, no relatívne rýchlo zistil, že to s ľuďmi nebude mať zase až tak jednoduché. Odborníci po rozšírení vírusu odporučili zaviesť viacero opatrení, ktoré mu do istej miery bránia v šírení.

Odborníci zo Simon Fraser University v Kanade preskúmali efektívnosť opatrení, ktoré zaviedli v školách.

Profesori Caroline Colijn a Paul Tupper pri tom použili matematický model na simuláciu šírenia ochorenia v triede a svoje výsledky zverejnili v žurnále PLOS Computational Biology.

Dve stratégie

Colijn uviedla, že po otvorení škôl počas pandémie sa na niektorých miestach objavili veľké ohniská, inde bol prenos miernejší. „V našich simuláciách sme skúmali, aké faktory ovplyvňujú veľkosť klastrov a aké zásahy možno využiť na prevenciu ich vzniku,“ povedala.

Testovali pritom efekt dvoch rôznych stratégií kontroly prenosu.

V prvej sa zamerali na prípad, keď sa v triede objaví pozitívny prípad, či už u žiaka, učiteľa alebo iného zamestnanca. V takom prípade nasledujú PCR test a domáca karanténa pre chorého a jeho blízke kontakty.

Druhá stratégia pracuje s pravidelným testovaním všetkých žiakov. Ak má niekto pozitívny test, zavedú opatrenia, ktoré fungujú ako prevencia ďalšieho prenosu.

Výsledky opatrení

Vedci zistili, že v prípade prvého scenára sa objavili veľké klastre nových prenosov. Preventívne opatrenia, ktoré zaviedli, boli príliš pomalé na to, aby zabránili rýchlemu prenosu vírusu.

Naopak, využitie rýchleho a pravidelného testovania všetkých žiakov pred objavením symptómov, viedlo k prevencii rozsiahleho šírenia koronavírusu.

„Zistili sme, že zásahy po tom, ako sa u niekoho objavili symptómy a mal pozitívny test, boli príliš pomalé na prevenciu vzniku veľkých klasterov. Len pravidelné monitorovanie asymptomatických jednotlivcov môže preventívne zabrániť takémuto výsledku,“ povedala Colijn.

Inak povedané, vedci zistili, že pravidelné testovanie žiakov v školách na ochorenie COVID-19 je oveľa efektívnejšie v prevencii vzniku veľkých ohnísk ako opatrenia zavedené až po odhalení nakazeného jednotlivca.

Záleží na rozhodnutí

Paul Tupper zdôraznil, že prenos závisí od toho, aké sú zavedené preventívne opatrenia. „Dokazuje to, aké opatrenia sú po zistení prípadu najefektívnejšie,“ dodal.

Výsledky štúdie sú však aplikovateľné aj na iných miestach, kde spolu rovnaká skupina ľudí trávi každý deň niekoľko hodín. „Naše výsledky sú založené na simulácii v triede, no rovnaký scenár platí aj pre pracoviská či domovy dôchodcov,“ povedal Tupper.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Caroline ColijnPaul Tupper