BRATISLAVA 21. júna (WEBNOVINY) – Bratislavská Petržalka by mohla v lete začať s výstavbou Kopčianskej zelenej cesty. Ide o tzv. Greenway, teda verejnú komunikáciu pre cyklistov a korčuliarov, ale aj na prechádzky či rekreačný beh. Plánovaná zelená cesta by mala spojiť Viedenskú cestu s Petržalským korzom a vyústiť v rakúskej obci Kittsee. Pre agentúru SITA to uviedol hovorca mestskej časti Ľubomír Andrassy. V súčasnosti by mali finišovať kroky spojené s organizáciou dopravy na Kopčianskej ulici, čiže bezpečnosť účastníkov nemotorovej dopravy. Samospráva predpokladá, že v letných mesiacoch by mali byť ukončené všetky projektové a technické záležitosti, vyberie zhotoviteľa a začnú sa stavebné práce.
Petržalka vystupuje v projekte Servus Pontis ako partner mestskej časti Rusovce, ktorá je garantom projektu zo slovenskej strany, dvoch zadunajských mestských častí Jarovce a Čunovo a ďalších siedmich obcí na rakúskej strane, primárne Kittsee. „Cieľom projektu je spojiť rakúske, slovenské a maďarské obce nielen infraštruktúrou, ale aj vzájomným poznaním tradícií, histórie, jazyka a kultúry. To znamená vytvoriť vzájomne prepojený a komunikujúci región,“ vysvetlil Andrassy. V projekte však nie je len modernizácia a výstavba infraštruktúry pre nemotorovú dopravu, teda výstavba zelenej cesty, vybudovanie oddychových zón či osadenie informačných a navigačných tabúľ a mestského mobiliáru, ide aj o sériu vzdelávacích aktivít a informačných kampaní, napríklad jazykových kurzov či kurzov spojených s cestovým ruchom a históriou územia. Celkové náklady na projekt sa odhadujú na 670-tisíc eur, Petržalka by sa mala podieľať piatimi percentami.
V súčasnosti majú cyklisti a korčuliari k dispozícii 65 km zelených ciest medzinárodného štandardu.
Najvýznamnejšou je dunajská trasa zaradená do európskej siete ciest, je dlhá približne 35 km a vedie po oboch stranách Dunaja. K dispozícii sú zároveň trasy celomestského charakteru v dĺžke 25,4 km. Petržalčania najviac využívajú lokality pozdĺž Chorvátskeho ramena a pri Malom Dunaji. V mestskej časti sú súčasťou takýchto oficiálnych trás aj vnútrosídliskové siete. Tie väčšinou nespĺňajú technické normy pre označenie „zelená cesta,“ ale slúžia ako napájacie cesty na existujúce mestské, regionálne trasy. V minulom roku bola pre korčuliarov a cyklistov napríklad sprístupnená Dolnozemská zelená cesta s dĺžkou 4,5 km. Jej vybudovanie stálo 1 300 eur. V rámci projektu bol vyčistený a upravený povrch, na 17 kontaktných miestach osadili informačné tabule.
SITA