BRATISLAVA 19. februára (WEBNOVINY) – Dokopy 19 slovenských vysokých škôl má záujem odmerať si kvalitu ponúkaného vzdelávania v medzinárodnom projekte AHELO.
Ide o pilotné testovanie OECD, ktoré má ambíciu prvýkrát porovnať kvalitu na základe priamych ukazovateľov.
„Doteraz neexistoval systém priameho hodnotenia kvality vzdelávacieho procesu na vysokých školách, ktorý by bol medzinárodne aplikovaný,“ povedal minister školstva Eugen Jurzyca v piatok na tlačovej konferencii.
Kvalitu zatiaľ určujú nepriame údaje
V súčasnosti možno hovoriť o úrovni jednotlivých škôl len na základe nepriamych údajov, napríklad o nezamestnanosti absolventov či ich platových pomeroch.Slovensko sa na pilotnom meraní zúčastňuje spolu s ďalšími 15 krajinami z piatich kontinentov.
Školy sa doň mohli zapojiť dobrovoľne, ministerstvo vysoký záujem prekvapil. O testovanie v oblasti všeobecných schopností prejavilo záujem 17 škôl (dvanásť verejných, štyri súkromné a jedna štátna).
Na hodnotenie v oblasti ekonómie sa prihlásilo deväť vysokých škôl (osem verejných a jedna súkromná). V oblasti stavebníctva chcú byť otestované všetky tri verejné vysoké školy, na ktorých sa táto oblasť vyučuje. Prvá kategória študentov bude písať len sloh, ekonómov a stavebníkov čaká aj 90-minútový test.
Z každej prihlásenej školy sa bude môcť na testovaní zúčastniť približne 200 náhodne vybratých denných študentov v poslednom bakalárskom ročníku. Testy AHELO sú určené pre študentov v poslednom roku denného bakalárskeho štúdia, pričom OECD skúma tri oblasti: všeobecné schopnosti, ekonómiu a stavebníctvo.
Kľúčový projekt pre ministra
Podobne ako sesterský projekt PISA, ani AHELO si nezakladá na memorovaných vedomostiach študentov, ale na ich schopnosti porozumieť učivu a využiť ho v praxi. „Projekt považujeme za kľúčový v skvalitňovaní vysokého školstva,“ poznamenal Jurzyca.
Samotné testovanie sa bude konať v období od marca do júna tohto roka. Výsledky by mali byť známe v druhej polovici tohto roka, no verejnosť sa ich nedozvie. OECD dodá výsledky len ministerstvu a testovaným školám. „V prvom roku sa výsledky nezverejnia, lebo by mohol nastať prípad, že by niektoré školy odstúpili, lebo by nesúhlasili s metodikou testovania, a podobne,“ ozrejmil Jurzyca. Ako dodal, môžu byť spätnou väzbou pre školy pri tvorbe študijných programov.