Dopravný podnik mesta Košice sa rozhodol vstúpiť do duálneho vzdelávania za účelom prípravy nových automechanikov a klampiarov
V Košickom kraji majú žiaci v 22 ponúkaných odborov v systéme duálneho vzdelávania najväčší záujem o odbor mechanik – mechatronik, mechanik – elektrotechnik, hutník – operátor a počítačové systéme. Naopak, najmenší záujem je o operátora drevárskej a nábytkárskej výroby a autoopravára – lakovníka.
Prešovský kraj ponúka v aktuálnom školskom roku 36 odborov. Žiaci majú najväčší záujem o odbory programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení, hostinský, hostinská a obrábač kovov. Najmenší záujem majú o kuchára.
Nedostatok automechanikov a klampiarov
Dopravný podnik mesta Košice sa rozhodol vstúpiť do duálneho vzdelávania za účelom prípravy nových automechanikov a klampiarov. Tí by nahradiť v podniku tých, ktorí sú blízko odchodu do dôchodku.
Odborníkov s týmto zameraním je podľa Pavla Mišinského z podniku na trhu akútny nedostatok. „Z troch žiakov – dvaja klampiari a jeden automechanik nakoniec zostal v podniku pracovať jeden klampiar,“ dodal Mišinský.
Úroveň žiakov, ktorí ukončili štúdium v minulom školskom roku bola podľa Mišinského počas štúdia na dobrej až chválitebnej úrovni. „Momentálne je u nás v systéme duálneho vzdelávania jeden žiak 3. ročníka, ktorý dosahuje chválitebné výsledky,“ uzavrel.
O 400 žiakov viac
V novom školskom roku 2018/2019 sa do systému duálneho vzdelávania zapojilo 1 615 žiakov, čo je oproti minulému roku o 400 viac.
Vďaka schváleniu novely zákona o odbornom vzdelávaní majú žiaci tento školský rok prvýkrát možnosť vstúpiť do duálneho vzdelávania celý prvý polrok prvého ročníka. „Počet žiakov ešte narastie. Projekt funguje tretí rok a momentálne sa u zamestnávateľov vzdeláva 4 000 žiakov,“ povedal riaditeľ Štátneho inštitútu odborného vzdelávania Michal Němec.
Na Slovensku dominuje strojárstvo a automobilový priemysel
Najviac zapojených žiakov a škôl v duálnom vzdelávaní má Trenčiansky kraj. Po ňom nasleduje Žilinský kraj. Z odborov dominuje strojárstvo a automobilový priemysel.
„Máme záujem rozširovať duálne vzdelávanie aj do sektorov, ktoré sú v zahraničí bežné, ale u nás nie. Už sme dohodnutí s niektorými bankami, ktoré majú záujem, aby si vychovávali budúcich zamestnancov. Pripravujeme nový študijný odbor bankový úradník. Napredujeme aj v oblasti IT technológií. Máme pripravené tri nové odbory, ktoré budú reagovať na potreby zamestnávateľov v oblasti IT,“ povedal Němec.
Cieľom je 12 000 žiakov
Do roku 2020 by malo byť do duálneho vzdelávania zapojených 12 000 žiakov. Na splnenie tohto cieľa je podľa projektového manažéra Národného programu Duálne vzdelávanie Milana Kuzmu potrebné „posilniť propagáciu, aby mali rodičia aj žiaci lepšiu predstavu o čom duálne vzdelávanie je“. Ako dodal, je potrebné sa viac venovať žiakom základných škôl, lebo tam sa duálne vzdelávanie začína.
Najlepšie riešenie nezamestnanosti mladých ľudí
Duálne vzdelávanie predstavuje kombináciu teoretického vzdelávania na pôde školy a praktického odborného vzdelávania u zamestnávateľa. Systém, ktorý na Slovensku funguje od roku 2015, sa v celej Európe považuje za najlepšie riešenie nezamestnanosti mladých ľudí. Duálne vzdelávanie je kľúčovým faktorom úspešnej hospodárskej politiky vyspelých štátov a hlavným nástrojom na znižovanie nezamestnanosti mladých ľudí.