Štvrtina (27 percent) základných škôl vyučovala informatiku počas pandémie v rovnakom počte hodín ako tomu bolo pri prezenčnom vyučovaní. Vyplýva to z prieskumu Agentúry Focus, ktorý prezentovali na „rodičovskom združení“ spolu so zástupcami projektu ENTER – digitálne vzdelávanie.
Prieskum agentúra uskutočnila na 310 učiteľoch informatiky 2. stupňa základných škôl od 1. apríla do 12. apríla. Jeden učiteľ reprezentoval jednu školu. Dištančnou formou a v menšom počte hodín sa informatika vyučovala v 42 percentách škôl a vôbec sa informatika nevyučovala na 31 percentách škôl.
Vyučovanie cez video-konferenčné hovory
Tam, kde sa informatika nevyučovala učitelia uviedli ako hlavný dôvod, že informatika bola vylúčená z dôvodu redukcie počtu hodín – nie je kľúčový predmet (68 percent). Celkovo 18 percent opýtaných učiteľov označilo ako hlavný dôvod nevyučovania informatiky, že na škole prebieha online vzdelávanie iných predmetov, a to je to postačujúce na nadobudnutie digitálnych kompetencií žiakov a 14 percent označilo ako hlavný dôvod problémy na strane žiakov, ako napríklad nedostatočné vybavenie alebo nedostupnosť internetu.
Výučba informatiky sa počas pandémie koronavírusu uskutočňovala prevažne elektronicky, zasielaním zadaní, ktoré žiaci riešia samostatne (87 percent) a online cez video-konferenčné hovory (85 percent). Dištančné vzdelávanie, pri ktorom sa nevyužíva internet a učiteľ posielal žiakom napríklad pracovné listy v papierovej forme využívalo 26 percent opýtaných učiteľov. Na otázku, ktorý z uvedených spôsobov dištančného vzdelávania informatiky sa využíval na vašej škole najčastejšie odpovedalo 64 percent učiteľov online vyučovanie cez video-konferenčné hovory. Celkovo 31 percent uviedlo elektronicky zasielané zadania úloh a päť percent zadalo dištančné vzdelávanie cez zasielanie fyzických pracovných listov.
Problémy s internetom či hardvérom
Z 15 percent učiteľov, ktorí uviedli, že sa na ich škole nevyučuje informatika prostredníctvom video-konferenčných hovorov, 75 percent uviedlo ako dôvod nedostatočné hardvérové vybavenie žiakov. Problémy na strane rodičov označilo aj 41 percent opýtaných (napríklad rodičia nevedia deťom pomôcť s technickými problémami), 34 percent informatikárov uviedlo, že väčšina žiakov nemá pripojenie na internet alebo dostatočne rýchle pripojenie a tri percentá označili ako problém školu.
Agentúra Focus sa pýtala učiteľov informatiky aj to, akú dôležitosť prikladali výučbe informatiky počas dištančného vzdelávania. Podľa 63 percent učiteľov informatiky samotné online dištančné vzdelávanie nenaučí deti digitálnym kompetenciám, preto je potrebné, aby sa informatika vyučovala aj počas pandémie. Celkovo 24 percent si myslí, že počas dištančného vzdelávanie je potrebné uprednostniť iné predmety ako je informatika a 13 percent si myslí, že ak na škole prebieha online dištančné vzdelávanie, tak samostatná výučba predmetu informatika nie je nevyhnutná.