Eurofondové projekty ministerstva školstva Finančná gramotnosť a Škola bez nenávisti majú viacero problémov a mali by byť pozastavené. Tvrdia to predstavitelia koalície PS/Spolu, ktorí sa odvolávajú na kritický list Európskej komisie adresovaný Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR. Komisia v ňom poukazuje na nedostatky projektov.
Podľa strany ministerstvo túto kritiku ignorovalo. Ministerstvo reagovalo, že projekty nemožno zastaviť, pretože sa ešte len pripravujú. Pripustilo však, že stiahli materiály z rokovania monitorovacieho výboru, ktorý projekty preskúmava.
Zanedbávanie kvality
Volebný líder PS/Spolu Michal Truban uviedol, že jeden z dôvodov kritiky je predraženosť projektov. Projekt Finančná gramotnosť by mal stáť 15 miliónov eur a Škola bez nenávisti 12 miliónov eur.
Podľa Trubana mohli byť peniaze použité v školstve lepšie. Expert PS/Spolu na školstvo Juraj Hipš na národný projekt o finančnej gramotnosti upozornil v lete. Podľa neho je duplicitný a má prehnaný rozpočet.
Učitelia hromadne žiadajú o odpis z registra trestov, mnohí z nich využili elektronický systém
„Európska komisia upozornila, že blížiaci sa koniec programového obdobia ani parlamentné voľby neospravedlňujú zanedbávanie kvality projektov,“ povedal Hipš.
Dodal, že ministerstvo malo pripomienky zapracovať a predložiť novú verziu. Podľa Hipša hrozí, že eurofondy sa nestihnú vyčerpať, prípadne, ak projekty prejdú, EÚ ich nepreplatí. Ďalší odborník koalície na vzdelávanie Vladimír Šucha dodáva, že projekty je potrebné stiahnuť, poriadne prepracovať s odborníkmi a znova ich predložiť tak, aby nevytvárali paralelnú štruktúru.
Nerozumejú pravidlám
Podľa ministerstva školstva koalícia PS/Spolu nerozumie pravidlám plánovania eurofondových projektov. Vysvetľujú, že projekt Finančná gramotnosť nie je možné zastaviť, pretože sa ešte nezačal a projekty sú v štádiu prípravy.
Ministerstvo tvrdí, že strana výzvu využíva na politickú kampaň bez znalosti situácie projektu. Dodáva, že ich podávateľom nie je ministerstvo školstva, ale Štátny pedagogický ústav a Iuventa.
Lubyová: Peniaze na testy finančnej gramotnosti školákov sú, ale treba zvážiť, do čoho sa zapojiť
Ministerstvo približuje, že projekt pripomienkujú členovia monitorovacieho výboru vrátane Európskej komisie, čo je štandardný proces a podávateľ projekt reviduje, aby pripomienky zapracoval.
„Na dnešnom monitorovacom výbore sa členovia rozhodli, že materiály treba dopracovať, pričom ich požiadavke sme vyhoveli a tieto materiály z dnešného rokovania stiahli,“ napísalo pre agentúru SITA ministerstvo školstva. Pripomienky sa prerokujú s odborníkmi na okrúhlom stole na budúci rok v januári.