K legislatívnemu balíčku dostalo ministerstvo školstva stovky pripomienok, mnohé sa však opakujú. Pre agentúru SITA to uviedli z odboru komunikácie a marketingu Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR. Zdôraznili tiež, že predmetný legislatívny balík obsahuje zákony, ktoré prinášajú najrozsiahlejšie zmeny vo vzdelávacom systéme za dve desaťročia.
Zásadné a obyčajné pripomienky
Týkajú sa ako vzdelávania detí v ranom veku, tak aj vzdelávania dospelých, a to s ohľadom na duševné zdravie a bezpečnosť v školách, i spravodlivý a férový vzdelávací systém pre všetky školy. Ministerstvo rovnako upozornilo, že ide o dva úplne nové zákony a tri rozsiahle novely jestvujúcich zákonov.

Ministerstvo reaguje na tvrdenia progresívcov, pri úpravách vysokoškolského zákona nekonalo pod opozičným tlakom
„Mnohé pripomienky sa pritom opakujú – boli predložené viacerými subjektmi k rovnakým ustanoveniam alebo boli duplicitne vložené do systému Slov-Lex. Reálny počet jedinečných pripomienok (2 341) je teda podstatne nižší,“ uviedol rezort školstva.
Ministerstvo tiež upozornilo, že zákon rozlišuje zásadné a obyčajné pripomienky, pričom zásadné môžu uplatniť len vybrané subjekty. Ide napríklad o ústredné orgány štátnej správy, samosprávne kraje či organizácie v rámci tripartity.

Druckerovo ministerstvo sa ohradilo voči výrokom z tlačovej besedy KDH, neexistuje žiadny zámer „zoštátňovať“ školy
„Tieto subjekty môžu v systéme Slov-Lex označiť pripomienku ako zásadnú. Ministerstvo školstva však pri prerokúvaní dlhodobo uplatňuje rovnaký prístup aj k pripomienkam, ktoré označia ako zásadné iné subjekty, hoci to podľa zákona formálne nemôžu – ak takýto charakter uvedú v texte pripomienky, zaoberáme sa nimi ako so zásadnými,“ vysvetľuje odbor komunikácie a marketingu MŠVVaM SR.
Školská správa
Rovnako podotýka, že poniektoré subjekty označili ako zásadné všetky svoje pripomienky, a to aj také, kde išlo len o formálne či terminologické návrhy, ako napríklad opravy preklepov. „Ostatné pripomienky sú obyčajného charakteru – ide buď o odporúčania na zváženie vecnej úpravy, alebo o legislatívno-technické pripomienky,“ doplnilo ministerstvo.

Slovenská komora učiteľov sa vyjadrila k návrhom na zmeny v legislatíve, riešenie vidí v novom školskom zákone
K novele zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch dostalo ministerstvo 289 pripomienok, z toho 128 obyčajných a 161 zásadných. K návrhu zmien v zákone o odbornom vzdelávaní a príprave bolo pripomienok 174, pričom 124 bolo zásadných a 50 obyčajných. K návrhu zákona o financovaní škôl a školských zariadení obdržal rezort školstva 419 pripomienok. Obyčajných bolo 186 a zásadných 233.
Novela zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) dostala 653 pripomienok. Z nich bolo 253 obyčajných a 400 zásadných. Najviac pripomienok dostalo ministerstvo k návrhu zákona o školskej správe, a to 806. Spomedzi týchto pripomienok bolo 320 obyčajných a 486 zásadných. „V počte zásadných pripomienok sú započítané aj tie od nepovinných subjektov, ak zásadný charakter uviedli v texte,“ uviedlo ministerstvo.
Nežná revolúcia vo vzdelaní
Rezort školstva doplnil, že v súčasnosti prebiehajú rozporové konania. Pripomienky k jednotlivým návrhom z balíčka školských zákonov sa postupne vyhodnocujú. „Ak chceme moderné, spravodlivé a kvalitné školstvo, tak sú tieto zmeny viac než nevyhnutné a ich jemnejšie obdoby by boli len kozmetickými úpravami, ktoré slovenské školstvo ale neposunú vpred,“ uzavrelo ministerstvo.

Rada vysokých škôl odmieta návrh legislatívnych zmien, obáva sa oslabenia akademickej samosprávy
Ministerstvo školstva predložilo do medzirezortného pripomienkového konania veľký balík zákonov pre regionálne školstvo ešte v júni tohto roka. Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) vtedy pripomenul, že minulý rok prijali „Nežnú revolúciu vo vzdelávaní“.
„Jednoznačne plníme programové vyhlásenie vlády. Som presvedčený, že dnes máme na 70 až 80 percent splnené to, čo máme napísané. Ale určite sa neobmedzíme len na to, čo je písané v programovom vyhlásení vlády,“ deklaroval šéf rezortu školstva.
Krajinu treba pripraviť na budúcnosť
Prízvukoval, že chcú zlepšiť vzdelávanie, ktoré podľa neho bolo zanedbávané niekoľko desaťročí. „Slovensko potrebuje školstvo, ktoré nebude prežívať z minulosti. Potrebujeme krajinu pripraviť na budúcnosť,“ uviedol.
Minister v krátkosti priblížil viaceré zmeny, o ktorých informoval už v minulosti. Ide napríklad o komplexnú reformu špeciálno-výchovných zariadení. Predstavili tiež zámer pripraviť povinné predprimárne vzdelávanie. Zmeny sa dotknú aj bezpečnosti na školách, upraví sa ochrana duševného zdravia na školách.

Schválená novela školského zákona slúži na presadzovanie politických obchodov, tvrdia poslankyne PS
Medzi najzásadnejšie zmeny šéf rezortu školstva zaradil nový zákon o financovaní škôl, taktiež ministerstvo pripravilo nový zákon o školskej správe, ktorý by zjednotil všetky práva a povinnosti pre všetky školy, bez ohľadu na ich právnu formu.
Ministerstvo vtedy avizovalo, že na rokovanie vlády by pripravované zmeny chceli predložiť v auguste, legislatívny proces očakáva rezort na jeseň. Pripravujú aj podporné činnosti pre regionálne úrady školskej správy či metodikov.