Ohlásenú investíciu trnavskej automobilky Stellantis by mohol podporiť štát sumou viac ako 15 miliónov eur. Ako sa uvádza v návrhu na poskytnutie investičného stimulu, ktorý Ministerstvo hospodárstva SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania, pomoc na rozšírenie závodu by mala mať formu dotácie na dlhodobý hmotný a nehmotný majetok. Definitívne o nej musí rozhodnúť vláda.
Miliónová investícia
Podľa materiálu by sa v Trnave mali vyrábať štyri nové modely vozidiel s elektrickým pohonom. „Cieľom investičného zámeru je rozšírenie výrobného programu prostredníctvom investície do nových výrobných technológií, za účelom uvedenia úplne nových modelov vozidiel s elektrickým pohonom. Finálnym výrobkom budú automobily segmentu B s viacerými siluetami na jednej novej platforme Stellantis. Tieto modely reprezentujú značky z portfólia Stellantis,“ uvádza sa v návrhu.
Trnavský Stellantis spravil zmenu, a preto vojna na Ukrajine nijako neovplyvňuje jeho výrobu
Investícia by v rozmedzí rokov 2021 až 2024 mala predstavovať sumu minimálne 100 miliónov eur. Automobilka neavizuje vznik nových pracovných miest, bude však povinná zachovať 3 648 už existujúcich pozícií.
Začatie výroby je naplánované na koniec roka 2023, pričom dosiahnutie plnej plánovanej kapacity sa predpokladá v októbri 2024. Produkcia fabriky by mala stúpnuť o približne 15 %. Plánovaný objem by tak mal v roku 2024 dosiahnuť 405 050 kusov.
Výroba elektrických vozidiel
Stellantis ohlásil masívnu investíciu ešte koncom júna 2021. Už vtedy potvrdil podanie žiadosti o štátnu pomoc, k výške a forme stimulu, ako aj k časovému harmonogramu jeho poskytnutia sa však bližšie nevyjadril.
Aký dopad má vojna na Ukrajine na slovenské automobilky? Volkswagen stále dopláca na polovodičovú krízu
Podľa vtedajších vyjadrení mala výška investície dosiahnuť 180 miliónov eur a malo ísť o úplne nový veľkoobjemový výrobný program, ktorého veľkú časť mali predstavovať aj plne elektrické motorizácie. Ku konkrétnym značkám a modelom sa fabrika nevyjadrila.
Trnavská automobilka je lídrom vo výrobe malých vozidiel segmentu B-mainstream. Sériovú výrobu spustila na Slovensku 1. júna 2006. Vlani jej výrobne linky opustilo 316 440 vozidiel. Stellantis vznikol spojením skupín Fiat Chrysler Automobiles FCA a Groupe PSA.