Stellantis končí s výrobou úžitkových áut na vodíkové palivové články

Automobilka nevidí ekonomickú udržateľnosť vodíka, zamestnanci budú presunutí, dodávateľ Symbio čelí finančným problémom.
Car production line concept 3d render
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Automobilka Stellantis, výrobca značiek ako Jeep, Peugeot, Citroën či Fiat, oznámila, že ruší plány na sériovú výrobu ľahkých úžitkových vozidiel s vodíkovými palivovými článkami. Firma mala začať s produkciou v lete vo francúzskom a poľskom závode, no podľa vedenia nevidí ekonomickú životaschopnosť tejto výroby.

„Trh s vodíkom zostáva špecializovaným segmentom bez vyhliadok na strednodobú ekonomickú udržateľnosť,“ povedal Jean-Philippe Imparato, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Stellantis pre európsky región. Dôvodom sú obmedzená infraštruktúra, vysoké investičné náklady a slabé spotrebiteľské stimuly. Zamestnanci závodov budú presunutí na iné úlohy.

Technológia vodíkových článkov bola považovaná za alternatívu k batériovým elektromobilom, no vyžaduje drahú infraštruktúru a väčšina vodíka sa naďalej vyrába z fosílnych palív. Z veľkých výrobcov pokračujú vo vývoji len Toyota, Hyundai a BMW, Renault už svoju fabriku na vodíkové články zatvoril.

Stellantis priznal, že rozhodnutie spôsobí finančné problémy dodávateľovi Symbio, v ktorom má podiel spolu s Michelinom a Forviou. Symbio otvorilo továreň pri Lyone v roku 2023, pričom Stellantis tvorí takmer 80 % jeho aktivít. Forvia označila rozhodnutie za „vážne a okamžité ohrozenie budúcnosti Symbia“, Michelin hovorí o „nečakanom a nekoordinovanom“ kroku.

Firmy a inštitúcie: Stellantis