Slovensko aj naďalej patrí k svetovým lídrom vo výrobe vozidiel v prepočte na osobu. Na tisíc obyvateľov sa v krajine vyrobí 182 vozidiel. Celkovo sa podľa predbežných výsledkov na Slovensku v roku 2024 vyrobilo 993-tisíc vozidiel. V porovnaní s predchádzajúcim rokom je to pokles o takmer 87-tisíc vozidiel.
Podľa prognóz na aktuálny rok však má výroba automobilov opäť stúpať. Očakávaná je hranica 1,15 milióna vyrobených vozidiel a pri nábehu na plnú výrobu závodu Volvo v Košiciach sa v roku 2027 počíta s dosiahnutím hranice 1,27 milióna eur. Na tlačovej besede o tom vo štvrtok informovali predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP).
Vysoké percento na celkových tržbách
Automobilový priemysel, teda výroba automobilov a dielov, sa stále vysokým percentom podieľa na celkových tržbách v priemysle. Za rok 2023 to bolo 49,5 percent.
„Tento trend si udržiavame už dlhodobo. Automobilky tvoria 19 percent, zvyšok robia dodávatelia. Je to pozitívna správa, pretože dodávatelia sú tí, ktorí môžu robiť oveľa väčšie objemy a zároveň udržiavajú automobilky na Slovensku,“ skonštatoval prezident ZAP SR Alexander Matušek.
Vlani sa v automobilke Kia na Slovensku vyrobilo historicky najviac áut, polepšili si aj motorárne
Ako dodal, len jedna zo štyroch automobiliek zaznamenala v minulom roku pokles vo výrobe, aj to spôsobilo zavádzanie noviniek.
Zamestnanie pre stovky tisíc ľudí
Automobilový sektor zamestnáva priamo viac ako 165-tisíc ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 244-tisíc osôb. „K týmto výsledkom prispelo najmä to, že v minulosti sme boli pre investorov atraktívnou destináciou a dokázali sme ponúknuť najlepšie podmienky,“ uviedol Matušek. Podiel automobilového priemyslu na hrubom domácom produkte je 9,2 percenta.
„Vyššie čísla nemáme z dôvodu, že ceny energií narástli tak , že pri pohľade na tržby sa podiel znižuje. Pri normálnych cenách by to bolo opäť 12 až 13 percent,“ doplnil prezident zväzu.
Hrozby a výzvy pre automobilový sektor
Zástupcovia zväzu však zároveň upozorňujú, že automobilový priemysel čelí nielen na Slovensku, ale aj v Európe viacerým problémom či výzvam. Na jednej strane sú to miliardové investície do elektromobility, na druhej strane je tu pokles výroby a registrácií automobilov kvôli klesajúcemu dopytu.
Hrozí zavedenie ciel zo strany USA a Číny, stále nedostatočne je vybudovaná nabíjacia infraštruktúra. V rámci EÚ neexistuje jednotná stratégia pre rozvoj priemyslu, zvyšuje sa inflácia a náklady na jej kompenzáciu, ceny energií pre priemysel sú vysoké, sebestačnosť v oblasti surovín a polovodičov je nedostatočná.
ZAP: Transakčná daň zníži konkurencieschopnosť slovenského automobilového priemyslu, je to nebezpečný krok
„Všetky tieto faktory negatívne ovplyvňujú aj konkurencieschopnosť a rozvoj nášho priemyslu, vrátane automobilového. O to viac potrebujeme konštruktívny dialóg s vládou a riešenie našich požiadaviek,“ dodal Matušek. Slovensko podľa zväzu zároveň stále zaostáva v rozvoji elektromobility, keď patrí medzi päť najhorších krajín v registrácii batériových elektrických vozidiel a plug-in hybridných vozidiel za rok 2024.
Narástol počet zaregistrovaných vozidiel
V minulom roku sa na Slovensku zaregistrovalo viac ako 106-tisíc vozidiel, čo je medziročný nárast o 4,2 percenta. Do konca tretieho kvartálu 2024 bol ale celkový trh v medziročnom porovnaní nižší.
Záver roku potiahol najmä predaj a registrácie osobných vozidiel pre nárast sadzby DPH na 23 percent od januára tohto roka, ktorý zvýšil záujem fyzických osôb o kúpu osobného vozidla. Podiel nákupu osobných vozidiel fyzickými osobami sa zvýšil z 28 na takmer 33 percent.