Nemecko a Európska únia v sobotu oznámili, že dosiahli dohodu v spore o budúcnosť áut so spaľovacími motormi.
Tá umožní registráciu nových vozidiel s takýmito motormi aj po roku 2035 za predpokladu, že budú používať iba klimaticky neutrálne palivá.
Výkonný podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans na Twitteri uviedol, že „našli sme dohodu s Nemeckom o budúcom používaní e-palív v autách“.
Klimaticky neutrálne palivá
Nemecký minister dopravy Volker Wissing na Twitteri uviedol, že sa uvoľnila cesta pre vozidlá so spaľovacími motormi, ktoré používajú iba klimaticky neutrálne palivá, a to aj po roku 2035. „Zabezpečujeme príležitosti pre Európu zachovaním dôležitých možností pre klimaticky neutrálnu a cenovo dostupnú mobilitu,“ napísal Wissing.
Nemecko odmietlo kompromis EÚ v súvislosti áut so spaľovacími motormi, naďalej bude blokovať zelenú legislatívu
Europoslanci a členské štáty Únie vlani dosiahli predbežnú dohodu, na základe ktorej musia výrobcovia áut redukovať nové emisie áut do roku 2030 o 55 percent v porovnaní s úrovňou z roku 2021 a do roku 2035 o 100 percent.
Redukcia emisií skleníkových plynov
Tento plán, ktorý je súčasťou snahy bloku o redukciu emisií skleníkových plynov, by fakticky znamenal, že predaj nových áut spaľujúcich pohonné látky na báze uhľovodíkov by bol zakázaný.
Niektoré krajiny, napríklad Nemecko, však požiadali Európsku komisiu, aby navrhla výnimku pre autá používajúce syntetické palivá s argumentom, že takéto palivá sa môžu produkovať pri použití obnoviteľných zdrojov energie.
Podľa Wissinga sa strany sa dohodli na konkrétnych procedurálnych krokoch a konkrétny harmonogram sa stal záväzným. „Chceme, aby bol proces ukončený do jesene 2024,“ dodal. Timmermans tiež napísal, že „budeme teraz pracovať na tom, aby boli normy oxidu uhličitého pre autá prijaté čo najskôr“.