Slovensko patrí k štátom Európskej únie, ktoré považujú emisnú normu Euro 7 za príliš ambicióznu a nereálnu. Minister dopravy Pavol Lančarič na zasadnutí Rady pre dopravu v Luxemburgu preto upozornil na potrebu zásadných zmien v návrhu, najmä pri dátumoch, odkedy sa má uplatňovať.
S európskymi kolegami diskutovali aj o ekologizácii nákladnej dopravy. Ministerstvo dopravy očakáva, že EÚ príde v najbližších mesiacoch s balíkom nových opatrení, ktoré umožnia podporiť železničnú či vodnú dopravu.
Prekvapivý postoj Nemecka
Viaceré štáty z iniciatívy Českej republiky žiadali, aby uplatňovanie normy Euro 7 bolo menej ambiciózne v čase, nie teda v obsahu.
Slovensko a iné členské štáty považujú emisnú normu Euro 7 za príliš ambicióznu, prezident ZAP očakáva odsunutie
„To pomerne veľmi narúša celkový priebeh dekarbonizácie a môže to mať negatívny vplyv na cenu a disponibilitu áut, na vek predovšetkým nákladných automobilov a aj celkovo na životné prostredie,“ povedal po svojom prvom štvrtkovom rokovaní na tejto úrovni vo videu na sociálnej sieti Lančarič.
Túto myšlienku podľa ministra podporili viaceré veľké štáty a na prekvapenie napríklad aj Nemecko, s čím ani celkom nepočítali.
Diskusia o vodičských preukazoch
Rada pre dopravu diskutovala aj o vodičských preukazoch. „Naša slovenská pozícia bola relatívne konzervatívna. Myslíme si, že nie je správne, aby veľkotonážne autá riadili osoby mladšie ako osemnásť rokov. Ukázalo sa, že väčšina európskych štátov má podobný názor,“ priblížil Lančarič.
Boj proti novej emisnej norme Euro 7 pokračuje, náklady na výrobu áut by mohli byť vyššie až desaťnásobne
Ako poznamenal, podobne nesúhlasili s tým, aby o svojom zdravotnom stave mohol vodič udávať informáciu len sám, bez toho, aby bola verifikovateľná lekárom, psychológom alebo iným odborníkom. „Boli sme podporení drvivou väčšinou ostatných štátov,“ dodal minister dopravy.