Situácia s dodávkami komponentov pre automobilový priemysel je napätá. Ako pre agentúru SITA uviedol generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula, v súčasnosti čelí sektor výpadkom dodávok, a tým prerušovaním výroby alebo jej odstávkam na dlhšie obdobie ako jeden – dva dni.
Viac o téme: Rusko-ukrajinský konflikt
Čipová kríza sa prehlbuje
Je to podľa neho spôsobené výpadkom čipov, kde sa situácia ešte zhoršuje vzhľadom na problémy s dodávkami neónu, ktorý je jedným z rozhodujúcich komponentov pri ich výrobe.
Čipová kríza potrvá ešte minimálne jeden rok. Kto vyrába polovodiče, môže očakávať rekordné zisky
„Ďalším dielom, bez ktorého nie je možné vozidlo vyrobiť, sú káblové zväzky. Ich montáž je jedným z prvých krokov montážnej linky vozidla a bez nich nemá zmysel začať do hotovej nalakovanej karosérie osádzať komponenty, ktoré robia auto autom,“ pokračoval Pribula.
Hľadanie nových dodávateľov
Zdôraznil, že mnohé výroby káblových zväzkov boli lokalizované na vojnou postihnutej Ukrajine. Aj preto sa hovorí o možnosti presunu výroby komponentov pre automotive odvetvie mimo územia zasiahnutého vojenským konfliktom alebo následnými sankciami.
Bratislavský Volkswagen zastavil výrobu, chýbajú polovodiče a problém robí aj vojna na Ukrajine
„Na programe dňa je hľadanie náhradných dodávateľov, respektíve presuny výroby komponentov mimo Ruska a Ukrajinu,“ uviedol Pribula.