BRATISLAVA 5. februára (WEBNOVINY) – Sto rokov od spustenia premávky Viedenskej električky na trati z Prešporka (dnešnej Bratislavy) do Viedne si môžu v stredu pripomenúť aj súčasní cestujúci. Historická električka sa vydá na svoju spomienkovú jazdu, z Námestia Ľ. Štúra bude odchádzať o 13:00 a o 14:00. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová.
Spomienkovú jazdu pri príležitosti 100. výročia od otvorenia Električkovej lokálnej železnice Prešporok – Zemská hranica – Viedeň pripravil Dopravný podnik v spolupráci s Klubom priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Cestujúci sa dnes môžu previezť v historickej električke BMEŽ č. 18 zo zbierky historických vozidiel spolu s vlečným vozňom.
Návrat k minulosti
Súprava bude odchádzať z miesta, odkiaľ v minulosti jazdila Viedenská električka. Do minulosti cestujúcich prenesú aj sprievodcovia a vodič električky v historických uniformách, vypočuť si tiež môžu prednášku o histórii Elektrickej lokálnej železnice z Prešporka do Viedne. Organizátori pripravili aj informačnú brožúrku o Viedenskej električke.
Elektrickú lokálnu železnicu z Prešporka do Viedne otvorili 1. februára 1914, o niekoľko dní neskôr, 5. februára, začala po približne 70-kilometrovej trati pravidelne premávať električka. Z celej elektrifikovanej dráhy viedlo 12 kilometrov cez Viedeň a sedem kilometrov cez územie dnešnej Bratislavy. Trasu navrhol viedenský inžinier Josef Tauber v roku 1898 z centra Viedne cez Schwechat, Fischamend, Petronell, Deutsch Altenburg, Hainburg, Zemskú hranicu, kataster obce Köpcsény (dnešné Kopčany), cez obec Legetfalu (Petržalka) po Moste Františka Jozefa do Prešporka.
Colná aj pasová kontrola
Navrhovaná trasa sa končila na Námestí Korunovačného pahorka. Ako informovala Volfová, konečná i začiatočná zastávka elektrickej lokálnej železnice bola u nás na rozhraní dnešného Vajanského nábrežia a Námestia Ľ. Štúra. Viedenská električka v minulosti zastavovala aj pri hoteli Carlton na dnešnej Mostovej ulici, na Jesenského a na konci Štúrovej ulice. V Petržalke stála na ôsmich zastávkach.
Električkové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou dočasne prerušili po rozpade Rakúsko-Uhorska. Čiastočne ju opäť na slovenskej strane obnovili v októbri 1919 a na rakúskej strane v decembri toho istého roka. Na cestujúcich však už v tom čase čakala colná a pasová kontrola. Premávku Viedenskej električky po jej pôvodnej trase zastavila druhá svetová vojna. V obmedzenom variante jazdila ešte od hranice Berg po Petržalku, v tom čase už Engerau. Elektrické rušne a vozne z depa v Kopčanoch v roku 1941 predali do Rakúska.