Z výskumu Fashion (Re)search, ktorý vydal vyhľadávač módy GLAMI vychádza, že 76 % užívateľov za posledné dva mesiace kúpilo nejaký módny kúsok. Až 92 % z nich nakúpilo módu online a len časť sa vrátila aj do kamenných obchodov. Kvôli strachu z koronavírusu tento rok na dovolenku nepocestuje viac ako tretina opýtaných a z tohto dôvodu pravdepodobne nenakúpia ani letné oblečenie a sezónnu obuv.
* Nakúpili ste v priebehu posledných dvoch mesiacov módu (oblečenie, doplnky alebo obuv) online?
- Zákazníci v predchádzajúcich mesiacoch míňali viac peňazí za módu online (57 %) ako v kamenných predajniach (14 %).
- Online nakupujú hlavne preto, že je to pre nich pohodlné.
- 17 % z opýtaných sa naučilo v e-shopoch nakupovať počas pandémie a už pri online nákupoch zostali.
- Iba 3 % ľudí nakupuje online z dôvodu, že majú strach z koronavírusu.
- Pokiaľ ide o nákupy v kamenných predajniach, sú užívatelia impulzívni – do kamenných obchodov zájdu hlavne vtedy, keď idú okolo a zaujmú ich zľavy vo výklade.
* Kde ste v posledných mesiacoch nakupovali módu najčastejšie?
Kvôli strachu z koronavírusu tento rok nepocestuje na dovolenku 36 % opýtaných. Časť opýtaných užívateľov svoje zahraničné plány zrušili (alebo im boli zrušené vzhľadom na situáciu) a miesto toho trávi dovolenku na Slovensku. Na Slovensku pôjde na dovolenku takisto 13 % ľudí, ktorí takto jazdia pravidelne každý rok. 8 % zákazníkov sa koronavírusu nebojí a aj napriek situácii vo svete cestujú na dovolenku k moru (polovica z nich pôjde zároveň aj na dovolenku na Slovensku).
Približne 5 % opýtaných na dovolenku nepôjde, lebo kvôli koronavírusu nemajú finančné prostriedky.
- Aj napriek tomu, že 43 % zákazníkov uviedlo, že cestovanie na dovolenku neovplyvňuje ich nákupy módy, bude na dovolenku nakupovať viac ako 73 % z opýtaných.
- 39 % užívateľov však bude nakupovať iba najpotrebnejšie produkty a základné kúsky.
- 14 % opýtaných bude nakupovať nové trendy kúsky.
- Najviac peňazí minú na letné oblečenie.
- Športové oblečenie a letná obuv sú na druhom a treťom mieste.
- Za módu na dovolenku neplánovalo minúť žiadne peniaze iba 11 % opýtaných.
V nasledujúcich mesiacoch budú zákazníci míňať najviac peňazí v obchodoch s cenovo dostupnou módou (30 %). Dobrou správou však je, že Slovákov čoraz viac zaujíma udržateľná móda a značky, čo dokazuje aj to, že sa tento druh módy s 28 % percentami umiestnil len kúsok za fast-fashion módou.
Význam udržateľnosti na Slovensku všeobecne rastie a dokazuje to aj fakt, že 20 % opýtaných, ktorí nakupujú módu z druhej ruky, ju nekupujú so zámerom ušetriť. Zároveň takmer polovica užívateľov už niekedy predala svoje nosené oblečenie. Niektorí z nich svoje oblečenie takto predávajú pravidelne (13 %). Zároveň se potvrdzuje aj to, že kvalita produktov je pre Slovákov dôležitá. Viac ako 30 % z opýtaných nechce robiť kompromisy v otázke kvality a radšej si za kvalitný kúsok priplatia. Takmer polovica užívateľov by kompromis síce urobila, ale nie pri všetkom, čo nakupujú.
* za čo plánujú ľudia v nasledujúcom polroku minúť najviac peňazí
Projekt Fashion (Re)search je dlhodobý výskumný projekt vyhľadávača módy GLAMI o stave slovenskej módnej e-commerce, založený na kontinuálnom zbere dát od slovenských užívateľov internetu. Špeciálny „Covid-19: Deň po” report je založený na dátach z dotazníkového prieskumu s viac než 2400 užívateľmi slovenského internetu, ktorý prebehol od 27.7. do 5.8.2020.
O GLAMI:
GLAMI založila v roku 2013 v Českej republike dvojica Tomáš Hodboď a Michal Jirák ako vyhľadávač módy. Už v roku 2016 expandovali na Slovensko. Každý deň GLAMI spojuje tisícku nakupujúcich so značkami a e-shopmi na jednom mieste. Vďaka smart kategorizácii produktov a výberu módy šitej na mieru každého jednotlivca GLAMI zjednodušuje objavovanie a nakupovanie módy.
Informačný servis