BRATISLAVA 11. januára (WEBNOVINY) – Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) pozastavil konanie Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vo verejnej súťaži na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Predbežné opatrenie platí až do vydania rozhodnutia úradu o novej námietke neúspešného uchádzača. Agentúre SITA to v utorok potvrdil hovorca ÚVO Branislav Zvara s tým, že námietka sa týka údajného nesplnenia podmienok účasti iného uchádzača. Železnice do skončenia konania o námietkach preto nemôžu uzavrieť zmluvu s úspešným uchádzačom, spoločnosťou Skanska, ktorá predložila najlacnejšiu ponuku vo výške takmer 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Združenie firiem zastúpené Trnavskou stavebnou spoločnosťou, a.s., ktorá od nového roka zmenila meno na TSS Grade, a.s., podalo spomínanú námietku 30. decembra minulého roka. Neúspešný uchádzač navrhol v tendri druhú najnižšiu cenu, okolo 245 mil. eur. Predpokladaná cena prác pritom predstavovala vyše 296 mil. eur bez dane.
V súvislosti s prvou námietkou trnavskej firmy v tom istom tendri ÚVO vlani 15. decembra nariadil ŽSR odstrániť protiprávny stav spočívajúci v neuvedení identifikácie úspešného uchádzača v oznámení o výsledku vyhodnotenia ponúk. „Zdôvodnenie rozhodnutia úradu je už k dispozícii na internetovej stránke úradu, má 9 strán a rieši všetky namietané skutočnosti uvedené v podaných námietkach TSS,“ uviedol ďalej Zvara. TSS mala v prvej námietke výhrady voči výsledkom vyhodnotenia ponúk v železničnom tendri. „Úrad v závere rozhodnutia nad rozsah namietaných skutočností zároveň odporučil v záujme zachovania základných princípov verejného obstarávania, aby ŽSR preskúmali tvrdenia TSS, ktoré boli vznesené prvý raz až na ústnom pojednávaní, ale neboli predmetom podaných námietok,“ dodal Zvara.
Trnavská spoločnosť na ústnom pojednávaní, ktoré sa konalo na úrade 8. decembra, oznámila nové skutočnosti týkajúce sa splnenia kvalifikačných požiadaviek ŽSR na uchádzačov o realizáciu zákazky. „Existuje opodstatnené podozrenie, že jeden z uchádzačov uviedol vo svojej ponuke nepravdivé informácie týkajúce sa referencií preukazujúcich splnenie predpokladov technickej spôsobilosti, konkrétne odborná spôsobilosť rozhodujúceho personálu pre riadenie projektu na realizáciu predmetu zákazky. Tieto referencie pritom boli jednou z podmienok účasti v súťaži,“ uviedla v pondelok pre agentúru SITA PR manažérka TSS Grade Michaela Kroková. Neplnenie tohto kritéria podľa firmy vystavuje ŽSR reálnemu riziku mimoriadnej udalosti počas realizácie stavby. Touto situáciou by sa preto mal zaoberať aj Úrad pre reguláciu železničnej dopravy. „Týmto podozrením, ako aj konkrétnymi dôkazovými prostriedkami predloženými na jeho preukázanie, sa doposiaľ kompetentné orgány nezaoberali, preto nebolo možné vznesené pochybnosti zákonným spôsobom potvrdiť ani vyvrátiť. Uvedené novoobjavené skutočnosti s pritom natoľko závažné, že si vyžadujú dôsledné preverenie kompetentnými orgánmi, nakoľko môžu ovplyvniť zákonnosť celého procesu verejného obstarávania na predmet zákazky,“ dodala Kroková. ÚVO sa podľa firmy odmietol zaoberať uvedenými skutočnosťami a vec vrátil ŽSR.
„Zmluvu bude možné uzavrieť až po doriešení revíznych postupov,“ uviedla v pondelok pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. „Nejde o rýchle ani netransparentné podpísanie zmluvy,“ reagovala ďalej na neoficiálne tvrdenia, že železnice majú onedlho uzavrieť zmluvu s úspešným uchádzačom. Dohady spôsobila zrejme informácia, že ŽSR koncom vlaňajška vyzvali Skansku na predloženie návrhu zmluvy o dielo, čo oslovená firma aj v zákonnej lehote urobila. Vyzvanie na predloženie návrhu zmluvy však ešte neznamená jej uzatvorenie. Podľa riaditeľky kancelárie generálneho riaditeľa Skanska SK, a.s. Magdalény Dobišovej je na ÚVO, aby ďalšiu námietku vyhodnotil či je relevantná alebo ide iba o ďalšiu obštrukciu a zdržiavanie. Skanska zároveň upozornila, že ak sa potvrdí, že TSS rozširuje o nej vo verejnosti a v médiách nepravdivé informácie, bude to považovať za ohováranie a podnikne právne kroky. „Pre našu spoločnosť je transparentné konanie základnou podnikateľskou stratégiou,“ uzavrela Dobišová.
TSS podala vlani na Krajskom súde v Bratislave ďalšiu žalobu na preskúmanie rozhodnutia ÚVO z 15. decembra o jej prvej námietke. Predošlá žaloba sa týka rozhodnutia ÚVO z polovice septembra, ktorým nariadil vrátiť do súťaže pôvodne vylúčenú Skansku.
ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ponuky, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú podľa podmienok súťaže trvať tri roky a štyri mesiace a majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati sa už začali realizovať.