BRATISLAVA 19. novembra (WBN/PR) – 15. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa po prvýkrát konal v príjemnej atmosfére piatich mestských kín, keď v dňoch 6. – 12. novembra ponúkol svojim návštevníkom najzaujímavejšie filmy súčasnej svetovej kinematografie. Grand Prix 15. MFF Bratislava za najlepší film a Cenu divákov získal debut Triedny nepriateľ talentovaného slovinského režiséra Roka Bičeka.
Hlavná porota sa v tomto roku jednoznačne zhodla na víťaznom filme a Grand Prix za najlepší film udelila debutovej snímke Triedny nepriateľ (Razredni sovražnik / Class Enemy) mladému slovinskému režisérovi Rokovi Bičekovi „za prenikavú štúdiu akútneho generačného rozporu, ktorý klíči zo semien odcudzenia a bigotnosti. Nemilosrdná obžaloba komunikačného vákua, ktoré stojí v centre zaznávaných spoločenských a vzdelávacích inštitúcií.“
Cenu pre najlepšieho herca si z Bratislavy odniesol Igor Samobor, predstaviteľ hlavnej úlohy vo filme Triedny nepriateľ: „Igor Samobor v úlohe učiteľa nemčiny, ktorého študenti rebelujú proti jeho prísnemu kódexu autority, podáva tlmený herecký výkon. No zatiaľ čo navonok pôsobí stoicky, jeho vnútorná intenzita je strhujúca. Pozoruhodný výkon vďaka svojej evokatívnej sile a rozsahu.“
Cenu pre najlepšiu herečku získala Anna Odell za film Stretávka (Ǻterträffen / The Reunion), ktorý aj sama režírovala: „Anne Odell prezentuje dynamickú tvorbu postavy, ktorá sa zaoberá takou pálčivou otázkou akou je odcudzenie mladých ľudí v dnešnej spoločnosti. Jej úprimný a priamy herecký výkon vzbudzuje emócie a drží počas celého filmu za srdce.“
Cenu pre najlepšieho režiséra získali ex aequo dvaja tvorcovia. Bobo Jelčić za film Obrana a ochrana (Obrana i zaštita / A Stranger): „Režisér sprostredkováva vizuálne originálny prístup k zaobchádzaniu s komplexnou a rozdelenou spoločnosťou v dnešnom bosnianskom meste Mostar. Jeho vynaliezavý filmársky štýl prepožičiava rozprávaniu pútavý pocit politickej reality mesta.“ Druhým oceneným bol Jurij Bykov za film Major (The Major): “Režisér svojim dielom súčasne a pútavo popisuje dynamiku sily a korupcie vo vnútri miestnej policajnej jednotky. Režíruje s inštinktívnou zručnosťou tak, že obnažuje svedomie pred kolaterálnou šikanou policajnej autority.“
O udelení štatutárnych cien rozhodla trojčlenná medzinárodná porota v zložení: macedónska herečka a producentka, známa aj z kultového filmu Samotári, Labina Mitevská; americký poet, scenárista a pedagóg James Ragan a držiteľka Českého leva za film Děvčátko, známa slovenská herečka Jana Hubinská.
Súťaž prvých a druhých hraných filmov hodnotila aj porota FIPRESCI (Svetová federácia filmových kritikov) a študentská porota. Cenu FIPRESCI získal taktiež film Triedny nepriateľ za „kombináciu (veľmi vzácnu u mladých režisérov) pochopenia, že svet nie je čiernobiely a na druhej strane zároveň potvrdzuje silnú a jednoznačnú morálnu pozíciu režiséra. Film sprostredkováva veľmi dôležitý a odvážny odkaz. Výborný scenár, perfektne vykreslené postavy, šikovne zvolený mix hercov a nehercov, precízna práca s kamerou, pozornosť neustále venovaná malým detailom, ktoré sú postupne zručne podskladané do dramatickej štruktúry – všetky tieto atribúty filmu nie sú však samoúčelné, ale slúžia na transparentnú a nekompromisnú autorovu reflexiu toho, ako sú dnes mladí ľudia vychovávaní.“ O jej udelení rozhodli kritici Alexey Gusev z Ruska, Pierre-Yves Roger z Francúzska a zástupca zo Slovenska Miro Lánik.
Cenu študentskej poroty, ktorá zasadala v zložení Perla Karvašová, Anna Ďurišíková a Michal Huštaty, získal film Stretávka: „Za výber a netradičné formálne spracovanie intímnej témy, ktorá napriek miestami humornému prístupu nestráca na svojej závažnosti.”
Najlepším dokumentárnym filmom sa stali Rodinné príbehy (Stories We Tell) kanadskej režisérky Sarah Polley: „Za citlivo vrstvený portrét spletitostí a krehkostí medziľudských vzťahov a často tak prchavej podstaty kolektívnej a individuálnej pamäte.“
Porota rozhodovala v zložení: britská producentka Rebekah Tolley, slovenská výtvarná a filmová teoretička Petra Hanáková a macedónsky kritik Blagoja Kunovski.
Cenu za najlepší krátky film získali Zvieratá, čo som zabil minulé leto (Djur jag dödade förra sommaren / Animals I Killed Last Summer) švédskeho režiséra Gustava Danielssona: „Ocenili sme film, ktorý nás, v tomto svete významných kultúrnych zmien, citlivým pozorovacím štýlom konfrontuje s aktuálnym problémom vývinu svedomia a empatie v detskom veku.“ Členmi poroty boli: bývalá dramaturgička MFF Rotterdam Juliette Jansen, slovenský režisér a animátor Andrej Kolenčík, nemecký kritik a kurátor Dieter Wieczorek.
Držiteľom Ocenenia MFF Bratislava za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii sa stal svetoznámy dánsky režisér, držiteľ Oscara a víťaz dvoch Zlatých paliem MFF Cannes Bille August, ktorý na festivale osobne uviedol svoj najnovší film Nočný vlak do Lisabonu (Night Train to Lisbon).
Medzinárodný filmový festival Bratislava a Hlavné mesto SR Bratislava spoločne pokračujú v oceňovaní významných slovenských filmových a divadelných umelcov, tvorcov a filmových profesionálov. Tento rok sa laureátkou ocenenia a držiteľkou pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy za dlhoročnú umeleckú tvorbu stala herečka Eva Krížiková. Po slávnostnom odovzdaní ceny nasledovala projekcia jednej z najúspešnejších československých komédií minulého storočia Štvorylka.
Po štvrtýkrát bola na slávnostnom ceremoniáli udelená aj Film Europe Award, ktorú za úspešnú prezentáciu slovenského filmového umenia v zahraničí získala herečka Táňa Pauhofová.
Cenu divákov získal na základe hlasovania návštevníkov festivalu Triedny nepriateľ, na druhom mieste skončil film Dopraváci (Drogówka / Traffic Department) režiséra Wojteka Smarzowskeho, tretí skončil Zoran, môj debilný synovec (Zoran, il mio nipote scemo / Zoran, My Nephew the Idiot) Mattea Oleotta iba jeden hlas pred Minulosťou (La passé / The Past) Asghara Farhadiho.
15. ročník MFF Bratislava sa nekonal v multiplexoch, ale v kamenných kinách v centre mesta: v dvoch sálach Kina Lumière, Kine Mladosť, Kine Nostalgia, Kine FILM EUROPE a v Batelieri, kde sa konali aj afterparties a kde taktiež prebiehal 1. ročník spriateleného podujatia Danube Art Cargo. Priestory pre festivalové centrum poskytol Park Inn Danube Hotel.
Dominantou programu boli už tradične tri súťažné sekcie: Súťaž prvých a druhých hraných filmov, Súťaž dokumentárnych filmov a Súťaž krátkych filmov. Informatívne sekcie priniesli víťazné filmy zo svetových festivalov (Panoráma), odvážne a inovatívne diela (Proti prúdu), predstavili súčasnú slovenskú (Made in Slovakia) i izraelskú kinematografiu (Focus), ponúkli filmy so silným, odvážnym príbehom (Príbehy – Filmy životnej sily), zložili poklonu Billemu Augustovi (Pocta). Program dopĺňali krátke filmy zo súťaže Azyl (Best of Azyl) a Zvláštne uvedenie záznamu divadelného predstavenia Frankenstein v réžii Dannyho Boyla. Program aj tento rok zostavili srbský filmový kritik Nenad Dukić, hlavný programový dramaturg a zostavovateľ Súťaže prvých a druhých hraných filmov; slovenský filmový kritik Pavel Smejkal, ktorý vyberal snímky do Súťaže dokumentárnych filmov; český filmový publicista Radovan Holub, zostavovateľ sekcie Príbehy a holandský historik umenia a filmu Erwin Houtenbrink, zostavovateľ Súťaže krátkych filmov.
Okrem filmov mohli návštevníci festivalu zažiť diskusie s viacerými tvorcami.
Svoje filmy si do Bratislavy prišli uviesť viacerí tvorcovia: režiséri Bille August (Nočný vlak do Lisabonu), Rok Biček (Triedny nepriateľ), Mahmut Fazil Coskun (Jozgat blues / Yozgat Blues), André Gil Mata (Zajatie / Cativeiro / Captivity); film Sivasté lži (Orchim Lerega / Off-White Lies) uviedla režisérka Maja Kenig a herec Gur Bentwich; Helena Veninger odprezentovala film Zvierací projekt (The Animal Project); Ako nikdy (Jako nikdy / Like Never Before) spoločne uviedli režisér Zdeněk Tyc a scenáristka Markéta Bidlasová. Svoje najnovšie filmy prezentovali taktiež slovenskí tvorcovia: Pavol Korec sa po vyše desaťročí vrátil k svojim protagonistom z filmu Propeler a nakrútil jeho voľné pokračovanie Propeler – hľadanie strateného času (Propeler – In Seatch of Lost Time); Pavol Barabáš uviedol svoj nový film Stopy na hrebeni (Footprints on the Ridge) a premiéru mal aj dokumentárny film – portrét o slovenskom rodákovi Jamesovi Raganovi Kvety a korene (Flowers and Roots) režiséra Doda Banyáka. Jeden z najúspešnejších slovenských filmov posledných rokov Môj pes Killer (My Dog Killer) režisérky Miry Fornay uviedol predstaviteľ hlavnej postavy Adam Mihál, svoje krátke filmy si uviedli aj režiséri Andrej Kolenčík (Výstava / The Exhibition), Ivana Šebestová (Sneh / Snow) a Ondrej Rudavský (Mesiac / Moon).
Festival predstavil tiež tvorbu talentovaných študentov z Akadémie umení v Banskej Bystrici a Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Kolekcia piatich krátkych filmov z produkcie bratislavskej Filmovej a televíznej fakulty VŠMU bola žánrovo pestrá, plná silných príbehov a originálnych filmárskych nápadov. Animovaná snímka Circle Pit Martina Machálika zaujala vybrúseným štýlom a odvážnym, metaforickým príbehom. Krehkosť (Fragility) režiséra Martina Hnáta bol ocenený na festivale Áčko cenou za najlepšiu kameru. Mladá dokumentaristka Katarína Hlinčíková sa na MFF Bratislava predstavila už minulý rok. Tento raz uviedla svoju novinku Homo Video. Večný život, večná mladosť (Eternal Life, Eternal Youth) režiséra Daniela Dluhého je v kontexte študentskej tvorby ojedinelým pokusom o rozprávku. Výber kolekcie uzatvoril víťaz Grand Prix a zároveň ceny za najlepší hraný film festivalu Áčko, Oslava (Celebration) režiséra Pavla Čižmára. Nestáva sa často, aby sa v študentskom filme rozprávalo o starobe tak presvedčivo a s takým porozumením. Akadémiu umení zastupoval najlepší dokument z Áčka Ja a Lucia (I and Lucy) Petra Komára, film o dvoch mladých ženách žijúcich v odlišných svetoch Letokruhy (The Growth Rings) Kristíny Rigovej, krátky film o fantázii, inšpirácii, tvorení a zrodení Odtlačky (Imprints) Růženy Rausovej a Stanislava Králika, Viac než rozprávka (More Than a Fairy Tale) Ivony Lichej o dievčati z detského domova a dokument Kristíny Klimekovej Filmárovce, alebo Čachtice 1961 (Film Town or Cachtice 1961) o slávnom filmárskom podvode, ktorý sa odohral v tejto obci.
Tohtoročný MFF Bratislava po prvýkrát prišiel s kategóriou Mimo súťaž
V rámci nej sa premietali zaujímavé hrané, dokumentárne a krátke filmy, ktoré sa nezmestili do súťažných výberov, ale napriek tomu sa tešili výraznej diváckej pozornosti. Medzi uvedenými filmami, ktoré najviac zaujali slovenských divákov boli filmy Budeme sa búriť (Streikas / We Will Riot), debut len dvadsaťdvaročného litovského režiséra Romasa Zabarauskasa a tiež fínsky debut Jana Fosströma Princezná egyptská (Silmäterä / Princess of Egypt).
V rámci sprievodných podujatí sa na Akadémii umení v Banskej Bystrici konal Master Class Jamesa Ragana spolu s premietaním dokumentu Kvety a korene. Súčasťou festivalu bola už tradične obľúbená Papučová noc so Zlatým Bažantom, počas ktorej mohli diváci stráviť v kine celú noc a vidieť trojicu filmov Philomena, Zasľúbená krajina (Promised Land) a Zoran, môj debilný synovec. V Batelieri sa okrem premietania filmov mohli návštevníci všetkých vekových kategórií zúčastniť interaktívneho workshopu VŠVU na spôsob street artu.
Talking Wall, mohli si kúpiť skvelé vecičky od mladých dizajnérov v rámci podujatia Weekend Design Chill out & Home Ham, či chodiť na večerné koncerty skupín a DJ-ov, medzi nimi aj skupiny FEELME, ktorá sa orientuje na spracovanie známych i menej známych filmových tém.
Ďalšie informácie o 15. ročníku Medzinárodného filmového festivalu Bratislava nájdete na internetovej stránke www.iffbratislava.sk a na Facebooku.