Starosta bratislavskej Petržalky Ján Hrčka považuje mestom deklarovaný termín dokončenia predĺženia električkovej trate v dĺžke 3,9 km do Janíkovho dvora za nedosiahnuteľný.
Starosta Petržalky považuje termín dokončenia električkovej trate v roku 2024 za nedosiahnuteľný
„Aj keď zo strany magistrátu vidím minimálne deklarovanú snahu práce urýchliť, vzhľadom na postup priamo v teréne, príde mi nimi už viackrát posunutý a aktuálne stále opakovaný termín dokončenia v roku 2024 za nedosiahnuteľný,“ uviedol Ján Hrčka pre agentúru SITA.
„Hoci by som si prial opak, viacerí odborníci, dokonca i niektorí zástupcovia mesta, predpokladajú, že tento termín dodržaný nebude a prvá električka s cestujúcimi sa na koniec Petržalky prevezie najskôr v roku 2025,“ dodal s vierou, že aspoň tento termín bude dodržaný.

Magistrát pripustil, že práce meškajú a potvrdil nový termín ukončenia projektu o necelý rok, teda v septembri 2024. „Nechcem byť veľmi skeptický, nie som ani dopravný analytik, no akokoľvek počítam, tento termín mi nesedí a nepredpokladám, že ho mesto dokáže splniť,“ doplnil Hrčka.
Petržalský starosta si nedokáže predstaviť, že za šesť až deväť mesiacov bude plánovaná trať s potrebnou infraštruktúrou hotová, keď ešte nestoja mostné objekty a nie sú položené koľaje. „Za najväčší kameň úrazu momentálne považujem to, že vo všetkých úsekoch stavby vidím pracovať veľmi málo robotníkov.

História projektu siaha do roku 2012, kedy vznikla pôvodná projektová dokumentácia. Tá bola upravená v pripomienkovom konaní a z projektu boli dokonca odstránené rozsiahle súbežné cestné komunikácie, vozovňa tram-trainu, ako aj ďalšie prvky nad rámec bežnej električkovej trate bratislavských parametrov.
Napriek zjednodušeniu sa pôvodne investičné náklady zvýšili a termín dokončenia niekoľkokrát posunul. Čiže slovenská klasika. Mestom masívne promované odporúčania o presadaní z áut do MHD sú v svetle tejto investície len spúšťačom negatívnych komentárov, aj k inak pekným (zriedkavým) pokusom mesta o zmenu.
1 km za rok, taká bude reálna rýchlosť výstavby predĺženého úseku električky v bratislavskej Petržalke.
A ešte zopár čísel na záver. Ale nie z Kodane alebo Amsterdamu, ale od našich susedov z Prahy. Plánovaná trasa novej linky metra D v dĺžke 10,6 km, ktorej stavba sa začala v apríli 2022, čiastočne ako dvojkoľajový tunel s desiatimi podzemnými stanicami a prestupovým uzlom na trasu C, má byť dokončená v roku 2029. Teda za 8 rokov.
Kalkulačka je v tomto prípade neúprosná. Pražské metro v podzemí sa buduje rýchlejšie ako bratislavská električka po povrchu.
Video z 28. októbra 2023, počet pracovníkov na stavbe: 2 a počet mechanizmov v nasadeni: 0.
Agentúra SITA vám prináša novú rubriku To fakt? vždy v utorok, štvrtok a sobotu, v ktorej vám vždy budeme prinášať zaujímavé čísla a štatistiky z rôznych oblastí.