Tajomstvo fungujúcej štátnej správy sa neskrýva v budovách ani technológiách, ale v ľuďoch (komentár)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Jaroslav Kmeť
Jaroslav Kmeť. Foto: archívne, SITA.
Tento článok pre vás načítala AI.

Štátna správa je pilierom každej spoločnosti a jej úspech závisí na ľuďoch, ktorí v nej pracujú. Títo ľudia sú srdcom a dušou verejnej správy, prinášajú odborné znalosti, oddanosť ale aj emócie do služieb, ktoré poskytujú občanom.

Ak hovoríme o štátnej správe, musíme uznať, že najväčším kapitálom sú práve jej zamestnanci. Investície do ľudí, ktorí v nej pracujú sú práve preto kľúčové pre dosiahnutie cieľa efektívnej, transparentnej a kvalitnej štátnej správy.

Vzdelanie a odborný rast

Vzdelaní a kvalifikovaní pracovníci sú základom fungujúcej štátnej správy. Každý zamestnanec má jedinečné schopnosti a zručnosti, ktoré by mali byť rozvíjané prostredníctvom kontinuálneho vzdelávania a odborného rastu.

Investícia do vzdelania a rozvoja zamestnancov prináša nielen zvýšenie ich pracovnej kvalifikácie, ale aj ich motivácie a angažovanosti.

Kvalitne vyškolení zamestnanci sú schopní efektívne riešiť problémy, inovovať a prispievať k zlepšeniu poskytovaných služieb.

Motivácia a spokojnosť zamestnanci

Spokojní a motivovaní zamestnanci sú najväčším bohatstvom štátnej správy. Keď sa ľudia cítia byť ocenení a rešpektovaní, sú ochotní vynaložiť maximálne úsilie na dosiahnutie stanovených cieľov.

Transparentná komunikácia, spravodlivé odmeňovanie a možnosť kariérneho rastu sú kľúčové faktory, ktoré prispievajú k spokojnosti zamestnancov. Spokojnosť zamestnancov sa priamo premieta do kvality poskytovaných služieb.

Tímová práca a spolupráca

Efektívna štátna správa je výsledkom spolupráce a tímovej práce. Každý zamestnanec prináša do tímu svoje jedinečné schopnosti a skúsenosti, ktoré spolu tvoria silnú a efektívnu jednotku.

Podpora tímovej práce a vytváranie inkluzívneho pracovného prostredia, kde sa každý cíti byť súčasťou tímu, sú nevyhnutné pre fungujúcu štátnu správu.

Spolupráca a vzájomná podpora medzi zamestnancami vedú k lepšiemu riešeniu problémov a efektívnejšiemu poskytovaniu služieb.

Výzvy súčasnosti

Aj napriek potrebnej konsolidácii štátneho rozpočtu a desaťpercentnému znižovaniu stavov zamestnancov v štátnej správe čelíme kritickému nedostatku odborníkov.

Napríklad odbory katastra, lesný a pozemkový odbor, ako aj odbor životného prostredia na mnohých Okresných úradoch trpia nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov.

Tieto oblasti sú pritom kľúčové pre správne fungovanie štátu a riešenie tohto je priam nevyhnutné pre zabezpečenie kvality a efektivity poskytovaných služieb.

Riešenia a zabezpečenie dostatku odborníkov

Aby sme sa úspešne vysporiadali s výzvou nedostatku kvalifikovaných odborníkov, musíme k problému pristupovať komplexne a paralelne implementovať naraz súbor opatrení, ktoré zahŕňajú:

1. Investície do vzdelania: Podpora špecializovaných programov a školení pre zamestnancov štátnej správy je priam kľúčová. Tieto programy by nemali byť formálne, ale zamerané na aktuálne potreby a trendy v oblasti štátnej správy a ponúkať rozvoj praktických zručnosti a znalosti.

2. Kariérny rast a motivácia: Vytvorenie jasných kariérnych dráh a možností na postup v rámci štátnej správy. Motivujúce pracovné prostredie, ktoré podporuje osobný a profesionálny rast, priláka a udrží talentovaných odborníkov.

3. Podpora spolupráce s akademickou obcou: Spolupráca s univerzitami a výskumnými inštitúciami na vytváraní programov a stáží, ktoré pripravia študentov na prácu štátnej správe. To umožní mladým odborníkom získať praktické skúsenosti a motiváciu pracovať vo verejnom sektore.

4. Flexibilné pracovné podmienky: Implementácia flexibilných pracovných podmienok tam kde je to možné, vrátane možnosti práce na diaľku, ktorá umožní prilákať odborníkov z rôznych regiónov a oblastí.

5. Využitie moderných technológií: Implementácia digitálnych nástrojov a technológií, ktoré zjednodušia a zefektívnia prácu štátnych zamestnancov, čím zvýšia ich produktivitu a spokojnosť občanov.

6. Atraktívne platové ohodnotenie: Konkurencieschopné mzdy a benefity, ktoré odrážajú náročnosť a dôležitosť práce v štátnej správe, prilákajú kvalifikovaných odborníkov a znížia ich vysokú fluktuáciu.

7. Kampaň na posilnenie prestíže štátnej správy: Zvýraznenie dôležitosti a hodnoty práce v štátnej správe prostredníctvom mediálnych kampaní a verejných diskusií. Zlepšenie vnímania verejnej správy celkovo môže motivovať viac ľudí k tomu, aby zvažovali kariéru aj v tomto sektore.

8. Mentoring a koučing: Zavedenie programov mentoringu a koučingu, onboardingu pre nových zamestnancov, ktoré im pomôžu rýchlejšie sa zorientovať a rozvíjať svoje schopnosti pod vedením skúsených kolegov.

9. Podpora work-life balance: Implementácia opatrení, ktoré pomáhajú zamestnancom udržiavať rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, čím sa zvýši ich spokojnosť a lojalita voči zamestnávateľovi.

Bohatstvo štátnej správy sa neskrýva v budovách ani technológiách, ale v ľuďoch, ktorí ju tvoria. Sú to práve zamestnanci, ktorí svojou kvalitnou prácou zabezpečujú fungovanie našej spoločnosti. Investície do ich vzdelania, motivácie a spokojnosti sú investíciami do budúcnosti. Ak chceme mať efektívnu a kvalitnú štátnu správu, musíme podporovať zhodnocovanie toho najväčšieho bohatstva, ktoré máme – ľudí.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav Kmeť