BRATISLAVA 26. októbra (WEBNOVINY) – Na predajných miestach nebude možné od nového roku používať pokladnice bez certifikátu. Vyplýva to z novely zákona o elektronických registračných pokladniciach, ktorú prijal parlament na októbrovej schôdzi.
Ako ďalej informovalo Finančné riaditeľstvo SR, finančná správa tým reaguje na prípad zo septembra tohto roka, kedy certifikačný orgán pristúpil k odňatiu certifikátu u jedného výrobcu fiskálnych pokladní.
Finančná správa následne informovala 1200 podnikateľov, že pokladniciam, ktoré používajú, odobrali certifikát.
Podnikatelia majú od doručenia informácie o zrušení certifikátu 30 dní na to, aby pokladňu vymenili za takú, ktorá spĺňa zákonné náležitosti.
Následne je potrebné pôvodnú pokladňu do 3 dní odhlásiť na daňovom úrade. Nové pravidlá v zákone o elektronických registračných pokladniciach (ERP) budú platiť od 1. januára
Novinkou je umiestnenie vzorového bločku
Novinkou v zákone je umiestnenie vzorového bločku. Ten bude musieť byť vystavený v každej predajni, aby si zákazník mohol porovnať vydaný bloček so vzorovým.
Na bločku majú byť podľa vyjadrenia Finančného riaditeľstva výrazne vyznačené údaje ako číslo daňového kódu pokladnice, dátum a čas, suma a ochranný znak Ministerstva financií „MF“. Zmenou pre podnikateľov je aj zavedenie komunikačného kábla ku každej pokladni.
V prípade kontroly finančnej správy tak bude možné ihneď vyhotoviť intervalovú alebo prehľadovú uzávierku.
Novú knihu pokladnice netreba
Zákon podľa finančnej správy zavádza niektoré zmeny pri vedení pokladničnej knihy. Podnikatelia nebudú povinní viesť novú knihu pokladnice, je len potrebné do nej ručne dopísať záznamy ustanovené novoprijatým zákonom. V prípade, že podnikateľ pozastaví svoju živnosť, uvedie v knihe dátum, kedy sa tak stalo.
V prípade, že pokladničná plomba chýba, alebo je poškodená, uvedie podnikateľ dátum a čas o oznámení servisnej organizácii, ďalej aj názov výrobcu, dovozcu, alebo distribútora, ktorému bol vydaný certifikát o tom, že pokladnica spĺňa náležitosti zákona.
Podnikateľ bude tiež v prípade ukončenia prevádzky pokladnice alebo pri výmene fiskálnej pamäte povinný prevziať si od servisnej organizácie dátové médium s údajmi z fiskálnej pamäte. Dáta s uloženými záznamami bude potrebné uchovať 5 rokov.