BRATISLAVA 27. januára (WEBNOVINY) – Slovenskej republike hrozí, že sa pre neexistujúcu legislatívu týkajúcu sa likvidácie starých vozidiel dostane až na Európsky súdny dvor. Európska komisia vyzýva našu krajinu, aby zabezpečila náležitú likvidáciu vozidiel po dobe životnosti a zosúladila vnútroštátne právo s pravidlami EÚ týkajúcimi sa vozidiel na konci životnosti. „Európska komisia je znepokojená pretrvávajúcimi nedostatkami v zapracovaní pravidiel EÚ do právnych predpisov SR. Na odporúčanie Európskeho komisára pre životné prostredie Janeza Potočnika Komisia zasiela odôvodnené stanovisko. Slovensko musí vyhovieť tejto žiadosti do dvoch mesiacov. V opačnom prípade môže Komisia postúpiť vec Európskemu súdnemu dvoru,“ informovala agentúru SITA Jana Farkašová zo zastúpenia eurokomisie na Slovensku.
Ako uviedla v reakcii hovorkyňa envirorezortu Beatrice Hudáková, ministerstvo životného prostredia tento nesúlad vyrieši v pripravovanom zákone o odpadoch, ktorý bude predložený na rokovanie vlády SR v tomto roku. „Práve včera (v stredu 26. januára – pozn.) diskutovali vo Výbore NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie za účasti ministra životného prostredia Józsefa Nagya (Most-Híd) zainteresované subjekty v zastúpení environmentalistov, oprávnených organizácií, Zväzu automobilového priemyslu o odborných témach vo vzťahu k pripravovanému zákonu. Zároveň ministerstvo k zákonu pripravuje aj vykonávacie vyhlášky, vrátane podrobností o spracúvaní starých vozidiel a o niektorých požiadavkách na výrobu vozidiel,“ informovala Hudáková. Dodala, že envirorzort na príprave zákona intenzívne pracuje.
Európska komisia varuje Slovensko nedostatkami v transpozícii právnych predpisov EÚ o vozidlách po dobe životnosti. „Súčasné právne predpisy SR nepovzbudzujú výrobcov vozidiel v dostatočnej miere, aby sa vyhýbali používaniu nebezpečných materiálov a pojem nebezpečné materiály nie je jednoznačne vymedzený,“ uviedla Farkašová. Dodala, že komisia vo formálnej výzve adresovanej Slovenskej republike z 8. októbra 2009 poukázala na niekoľko medzier a nedostatkov, ale naša krajina do dnešného dňa novelizovala len jeden právny predpis. „Komisiu SR informovala o tom, že má v úmysle prijať nový zákon o odpade v roku 2011 s cieľom vyriešiť ostané porušenia predpisov EÚ. Keďže ide o značný časový sklz pri odstraňovaní nedostatkov identifikovaných v roku 2009, Komisia zasiela odôvodnené stanovisko,“ vysvetlila.
Eurosmernica o vozidlách po dobe životnosti má za cieľ znížiť množstvo odpadu z týchto vozidiel. Členské štáty sú povinné vybudovať zberné systémy a zabezpečiť prepravu vozidiel do autorizovaných spracovateľských zariadení a ich demontáž pred spracovaním. Zároveň musia zabezpečiť spätné získanie všetkých súčiastok nebezpečných pre životné prostredie. „Prioritou musí byť opätovné využitie alebo zhodnotenie súčiastok vozidiel,“ dodala Farkašová.