BRATISLAVA 22. marca (WEBNOVINY) – Počet zamestnancov Slovenskej pošty, a.s. by sa podľa plánov štátnej spoločnosti mal do konca tohto roka znížiť na 14 174 ľudí.
V porovnaní so záverom minulého roka, kedy fyzický stav pracovníkov pošty dosiahol 14 297, by tak ich počet mal klesnúť o stodvadsaťtri, čiže o necelé jedno percento. Podľa priemerného prepočítaného počtu by pošta na konci tohto roku mala mať 13 520 pracovníkov.
„Fyzický počet zamestnancov k 1. marcu tohto roka bol 14 442,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Slovenskej pošty Stanislava Pondelová. Oproti stavu na začiatku marca má tak byť počet zamestnancov koncom terajšieho roku nižší o 268, resp. zhruba o dve percentá.
Súčasné vedenie Slovenskej pošty, ktoré do spoločnosti prišlo v máji minulého roku, zastavilo pôvodne plánované masové prepúšťanie troch tisícok zamestnancov počas troch rokov. „Dôvodom pre zastavenie plánovaného prepúšťania bola nepripravenosť spoločnosti na organizačné zabezpečenie svojich činností a rozhodnutie spoločnosti nahradiť výpadky výnosov z klasických služieb novými službami,“ vysvetlila Pondelová.
Ak by spoločnosť podľa nej realizovala strategický ústup vo svojej najväčšej pobočkovej infraštruktúre, stratila by svoju najväčšiu konkurenčnú výhodu pre poskytovanie univerzálnych pobočkových služieb v tzv. poslednej míli.
Slovenská pošta vlani zmiernila stratu na 2,7 mil. eur po zdanení, čo bolo medziročne menej o 70 %. V roku 2011 totiž po úprave účtovnej závierky vykázala stratu 9,1 mil. eur. Spoločnosť pôvodne plánovala, že minulý rok uzavrie s negatívnym výsledkom hospodárenia 8,6 mil. eur. „Najväčší podiel na lepšom hospodárení má predovšetkým zníženie nákladov v celkovej výške 8,4 mil. eur v oblasti spotreby materiálu a energii, údržby a opráv, nájomného a ostatných služieb,“ spresnila Pondelová.
Pošta v spotrebe materiálu po novom nastavila zásobovacie procesy pobočkovej siete. Úsporu v údržbe a opravách dosiahla znížením jednotkových cien na zabezpečenie údržby, opráv, revízií vyhradených technických zariadení, telekomunikačných služieb a nájomného.
„V ostatných spotrebovaných službách sme ušetrili predovšetkým znížením nákladov na reklamu a propagáciu, sprostredkovateľské a poradenské služby, upratovanie a zimnú údržbu, ktoré sme zabezpečili vo veľkej miere vlastnými zamestnancami,“ dodala hovorkyňa Slovenskej pošty.
Pokles výnosov z poskytovania univerzálnych poštových služieb firma nahradila novými výnosmi z finančných služieb, a to lepším zhodnotením primárnych zdrojov, z doplnkových služieb pre zmluvných partnerov, predajom tlače a kolkov.