BRATISLAVA 2. marca (WebNoviny.sk) – Slovákov, ktorí nakupujú cez internet, pribúda. Ako totiž vyplýva z údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat, vlani až 70 % ľudí využívajúcich internet prostredníctvom neho aj nakúpilo. Pred desiatimi rokmi ich bola niečo vyše tretina.
„Aj z našich prieskumov vyšlo, že Slováci prostredníctvom internetu nielen čoraz viac bankujú, ale aj nakupujú. Online obchody na nákup oblečenia, obuvi či rôznych doplnkov využíva 56 % Slovákov, zhodne 56-percentný podiel zaznamenala elektronika,“ povedala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.
Lídri v online nakupovaní
Najmenej Slováci nakupujú prostredníctvom internetu jedlo s podielom 16 %. „Až 54 % Slovákov si nevie predstaviť, že by si práve jedlo objednávali online,“ dodala Buchláková.
Viac ako polovica Slovákov nakupuje cez internet letenky alebo platí za hotel či iné cestovné položky. Rovnako vyše 50 % Slovákov uviedlo, že cez internet nakupuje knihy. V porovnaní s okolitými krajinami sú Slováci jasne lídrami v nakupovaní online.
„Dokonca aj Rakúšania sú v tomto smere za nami. Súvisí to s tým, že Slováci radi využívajú zľavy, ktoré internetové obchody ponúkajú v porovnaní s kamennými obchodmi. Najmenej z okolitých krajín využívajú nakupovanie online Maďari, je ich len polovica z tých, ktorí sú na internete,“ doplnila Buchláková.
AliExpress a Amazon
Viac ako tri štvrtiny objemu platieb, teda 78 %, v internetových obchodoch realizujú klienti v domácich eshopoch. Štatistiky ČSOB o transakciách kartou zároveň potvrdzujú, že v nich platia aj výrazne vyššie sumy, ako pri nákupoch zo zahraničia. Kým v slovenských a českých obchodoch platia klienti kartou najčastejšie sumu okolo 32 eur, v prípade zahraničných je to až deväťkrát menej, medián predstavoval vlani len 3,70 eura.
V rámci popularity jednotlivých zahraničných eshopov z pohľadu počtu nákupov dominuje AliExpress. Až 97 % vlaňajších platieb v zahraničných eshopoch klienti realizovali podľa ČSOB u tohto obchodníka. Pri pohľade na všetky transakcie v eshopoch, vrátane tých slovenských, AliExpress mal 69-percentné zastúpenie z pohľadu ich počtu.
„Tieto čísla však treba vnímať v kontexte toho, že spotrebitelia tento web využívajú skôr na drobné nákupy a od viacerých obchodníkov, čo zvyšuje počet realizovaných platieb. Priemerná výška jednej transakcie je veľmi nízka, najčastejšie okolo 3,50 eura. Druhý najpopulárnejší bol vlani Amazon,“ doplnila hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.