SDKÚ dáva ruky preč od Braniska, premiér chce trestať

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Branisko
Tunel Branisko. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher.
Robert fico
Foto: SITA/Marián Peiger

BRATISLAVA 13. augusta (WEBNOVINY) – Spolupráca švajčiarskych a slovenských orgánov možno prvýkrát v histórii zabezpečí, že ľudia, ktorí reálne vzali úplatky na svoje účty, budú za tieto svoje skutky aj potrestaní.

Povedal to v pondelok na tlačovej besede predseda vlády Robert Fico.

Podľa neho v prípadoch podozrenia z korupcie ľudí, ktorí sa ukrývajú v zahraničí, nie je možné uzatvárať tieto prípady bez pomoci zahraničných orgánov.

Problémom tejto kauzy doteraz podľa Fica bolo, že sa u nás nenašli priame dôkazy, ktoré by hovorili o podplácaní. Forma tunelovania Braniska bola podľa neho primitívna. Ku kauze sa však nechce vracať v politickej rovine.

„Vláda SR bude poskytovať maximálnu súčinnosť nielen v tomto prípade, ale aj v iných prípadoch iným orgánom činným v trestnom konaní, pokiaľ ide o kauzy, ktoré sa týkajú Slovenska a do ktorých je zapojený občan inej krajiny,“ uviedol Fico.

Kauza tunelovania tunela Branisko podľa premiéra núti vládu inak sa pozerať na financovanie diaľnic, upozornil, že oproti pôvodným plánom stavba stála o vyše dve miliardy Sk viac a zrealizovalo sa na nej viac ako 76 dodatkov.

Braniksko
Foto: SITA/Viktor Zamborský

„Odmietame absolútne tzv. Figeľov model financovania diaľnic. Je postavený na tom, že najnižší, kto príde a dá dumpingovú cenu, automaticky vyhráva. Potom to dopadne tak, ako napríklad na úseku Ladce – Sverepec, kde bolo 150 dodatkov a kde išlo o zvýšenie ceny o 229 percent. Takto dopadne každá jedna diaľnica, ktorá bola zabezpečovaná ministerstvom dopravy pod vedením pána Figeľa,“ zdôraznil predseda vlády.

Kabinet podľa neho bude diaľnice financovať, ak to dovolia finančné prostriedky, formou PPP projektov, keďže PPP projekty neumožňujú žiadne dodatky a navyšovanie.

Vláda chce stavať diaľnice aj novým spôsobom verejného obstarávania, ktoré predstavil minister vnútra Robert Kaliňák.

Rokovania o nových veľkých stavbách by sa podľa jeho slov viedli s relevantnými firmami, ktoré spĺňajú požiadavky na kvalitu aj finančné zázemie, jednotlivé kroky by sa diali v transparentnom prostredí, povinnosťou by okrem iného bolo zverejňovanie subdodávateľov a aj akcionárskej štruktúry firiem.

Ficova vláda si od toho sľubuje lacnejšiu, rýchlejšiu a kvalitnejšiu výstavbu diaľnic, keďže nový model obstarávania by mal zabrániť dodatkom k už uzavretým zmluvám.

Frešovci pripomenuli emisie

SDKÚ-DS nikdy nezasahovala a ani nebude zasahovať do vyšetrovania. Ako sa uvádza v stanovisku strany k dnešnému vystúpeniu premiéra Roberta Fica, SDKÚ-DS považuje za správne, že polícia spolupracuje pri vyšetrovaní podozrení starších ako 10 rokov.

Rovnako ale považujeme za správne, aby polícia vyšetrovala, resp. poskytla súčinnosť pri vyšetrovaní prípadov, akým bol napríklad podozrivý predaj emisií počas prvej Ficovej vlády,“ píše sa v stanovisku.

Zároveň strana pripomína, že v máji tohto roka na kongrese SDKÚ-DS došlo k zmene vedenia, v ktorom nie je nikto, kto by mohol byť spájaný s nomináciami do Slovenskej správy ciest.

Chronólogia Kauzy tunela Branisko

apríl 1996

Začali stavať prieskumnú štôlňu prvého diaľničného tunela na Slovensku – tunela pod Braniskom.

1997

Samotný diaľničný tunel Branisko v dĺžke 4 822 metrov začali stavebné firmy zo Združenia Branisko raziť zo západnej strany 23. mája 1997, z východnej strany 29. júna 1997.

apríl 1999

Stavbe tunela hrozilo zastavenie, ak by štát neuvoľnil minimálne 135 mil. Sk aspoň na čiastočné vyrovnanie dlžôb. Situácia bola o to komplikovanejšia, že dlh na tejto stavbe predstavoval za uplynulých osem mesiacov už 291 mil. Sk. Ako odznelo na kontrolnom dni, kde sa stretli zástupcovia Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, Slovenskej správy ciest, Vodohospodárskej výstavby Bratislava a ďalších dodávateľov stavebných prác, ďalšie financovanie vo vtedajšej podobe bolo neúnosné. Zástupcovia Vodohospodárskej výstavby Bratislava ako vrchný gestor stavby oslovili ministra dopravy Gabriela Palacku a požiadali ho o okamžité stretnutie na riešenie situácie.

1. mája 1999

Za účasti predsedu vlády Mikuláša Dzurindu, ministra hospodárstva Ľudovíta Černáka a ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Gabriela Palacku baníci oficiálne a slávnostne prerazili 4 822 m diaľničný tunel pod Braniskom.

1. augusta 2002

Podpredseda vlády a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ivan Mikloš informoval, že diaľničný tunel Branisko uvedú do skúšobnej prevádzky pravdepodobne až koncom roku 2002. Za hlavný dôvod odkladania jeho sprevádzkovania uviedol meškanie technologickej časti.

29. júna 2003

Predseda vlády Mikuláš Dzurinda a minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič slávnostne prestrihli pásku a odovzdali do užívania verejnosti diaľničný tunel Branisko a diaľničné úseky Beharovce – Fričovce.

27. apríla 2004

Úrad špeciálneho prokurátora (ÚŠP) Generálnej prokuratúry SR (GP) stanovil po prekonzultovaní s vyšetrovateľmi a dozorujúcim prokurátorom termíny k urýchleniu realizácie úkonov smerujúcich k ukončeniu kauzy sprenevery finančných prostriedkov Hydrostavu pri výstavbe tunela Branisko.

máj 2005

Vyšetrovateľ Úradu boja proti organizovanej kriminalite obvinil zo závažnej ekonomickej trestnej činnosti deväť ľudí spojených s výstavbou úseku diaľnice D1 Ladce-Sverepec a dostavby tunela Branisko.

7. júna 2006

Predseda strany Robert Fico informoval, že strana Smer-SD je presvedčená, že SDKÚ-DS financuje svoju predvolebnú kampaň aj vďaka tunelovaniu zákaziek z rezortu dopravy. Ako dodal tieňový minister dopravy, pôšt a telekomunikácií strany Smer-SD Ľubomír Vážny, rezort dopravy tuneloval zákazky prostredníctvom dodatkov k existujúcim zmluvám, napríklad pri výstavbe diaľnic. Najvýraznejším príkladom tunelovania je podľa neho tunel Branisko.

14. apríla 2008

Slovenská polícia v kauze tunela Branisko obvinila viacerých predstaviteľov Slovenskej správy ciest (SSC) z ekonomických trestných činov. Predseda vlády Robert Fico o tom informoval vo švajčiarskom Berne po stretnutí s prezidentom Švajčiarskej konfederácie Pascalom Couchepinom. Podľa Fica trestnú činnosť odhalili vyšetrovatelia švajčiarskej polície, ktorí slovenskej strane poskytli podstatné informácie.

16. apríla 2008

Fico na tlačovej besede informoval, že za tunelovanie pri výstavbe tunela Branisko je zodpovedná konkrétna politická strana, ktorá nominovala do Slovenskej správy ciest (SSC) vrcholných predstaviteľov. Podľa Fica išlo o SDKÚ-DS. Podľa neho sa vystavovali fiktívne faktúry na práce, ktoré neboli vykonané. Tieto faktúry boli podpisované SSC. Peniaze odchádzali do Švajčiarska, kde boli prerozdeľované na súkromné účty osôb zo Slovenska, vrátane predstaviteľov SSC. Dispozičné právo k týmto účtom mal podľa Fica Gabriel P. Zároveň dodal, že vyšetrovanie bude ďalej pokračovať do Lichtenštajnska a Veľkej Británie.

10. augusta 2012

Federálny trestný súd vo švajčiarskom meste Bellinzona dostal od prokurátora poverenie, aby v súvislosti s výstavbou tunela Branisko obvinil švajčiarskeho generálneho riaditeľa slovenského pôvodu z trestného činu úplatkárstva. Písal o tom portál aktuality.sk s odvolaním sa na noviny Neue Zürcher Zeitung.

Trestného činu sa údajne dopustil v snahe získať zákazku na dodávku technológií na výstavbe Braniska. Muž je podľa portálu obvinený z podplácania slovenských úradníkov. Spoločnosť, ktorú obvinený riadi, je údajne súčasťou konzorcia, ktoré sa snažilo získať kontrakt na dodávku technológií pre výstavbu tunela. Podľa hovorkyne generálnej prokuratúry Jeanette Balmer išlo o úplatok tri milióny švajčiarskych frankov, teda približne 2,5 milióna eur.

Generálny prokurátor sa podľa portálu domnieva, že podozrivý ako manažér v období medzi júlom 2001 a júnom 2002 neoprávnene využíval prostriedky spoločnosti na uplácanie zahraničného verejného činiteľa. Minuté financie údajne zakrýval fiktívnymi faktúrami a zmluvami.

Trestné vyšetrovanie pre podozrenie z podplácania zahraničných úradníkov otvoril generálny prokurátor v apríli 2006. Počas vyšetrovania bolo obvinenie rozšírené aj o ďalšie priestupky. Okrem uplácania ide aj o spreneveru, zneužitie, falšovanie a podvod. Pre prezumpciu neviny zatiaľ Švajčiari meno obvineného nezverejnili, dodáva

13. augusta 2012

Spolupráca švajčiarskych a slovenských orgánov možno prvýkrát v histórii zabezpečí, že ľudia, ktorí reálne vzali úplatky na svoje účty, budú za tieto svoje skutky aj potrestaní. Povedal to na tlačovej besede predseda vlády Robert Fico. Podľa neho v prípadoch podozrenia z korupcie ľudí, ktorí sa ukrývajú v zahraničí, nie je možné uzatvárať tieto prípady bez pomoci zahraničných orgánov. Problémom tejto kauzy doteraz podľa Fica bolo, že sa u nás nenašli priame dôkazy, ktoré by hovorili o podplácaní. Forma tunelovania Braniska bola podľa neho primitívna. Ku kauze sa však nechce vracať v politickej rovine, dodal.

Zdroj: archív sita, sk.wikipedia.org

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivan MiklošĽubomír VážnyMikuláš DzurindaPavol ProkopovičRobert FicoRobert Kaliňák