BRATISLAVA/MOSKVA 23. augusta (WEBNOVINY) – Ruská štátna monopolná železničná firma Ruské železnice uvažuje o kúpe kontrolného balíka v slovenskej štátnej firme Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. V utorok to novinárom povedal viceprezident spoločnosti Ruské železnice Salman Babajev. Informovala o tom na svojej internetovej stránke ruská agentúra RIA Novosti.
Babajev ďalej konštatoval, že Ruské železnice pokryjú svoj program investícii v roku 2011 úverom, ak sa odloží predaj 75-percentného podielu mínus dve akcie vo firme Freight One, ktorý je naplánovaný na september. Dôvodom odloženia by mohli byť zmeny v predstavenstve Ruských železníc. Babajev zároveň zopakoval, že jeho firma predložila ponuku na kúpu poľskej železničnej nákladnej spoločnosti PKP Cargo, ktorá je druhou najväčšou európskou firmou v oblasti prepravy nákladu po železnici.
Slovenské ministerstvo dopravy v súčasnosti hľadá vo verejnej súťaži poradcu na zabezpečenie vstupu strategického partnera do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. Predpokladaná cena za poskytovanie poradenských služieb dosahuje 2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Budúci strategický partner Carga by mal získať najmenej 66 % akcií štátneho železničného nákladného dopravcu do júna 2012.
Rezort dopravy: S Ruskými železnicami o vstupe do Carga nerokujeme
Ministerstvo dopravy rokuje o presune prepravy tovarov, aby sa vrátila preprava na Slovensko a nebolo tak obchádzané ako v minulosti. „Nerokujeme s Ruskými železnicami o vstupe do Carga a nemá to nijaký súvis so širokorozchodnou traťou. Určite nikto nebude zvýhodňovaný,“ reagoval v utorok pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič na záujem Ruských železníc o Cargo. „Bude to transparentný otvorený medzinárodný tender s rovnakou šancou pre všetkých uchádzačov. Vzhľadom na to, že ministerstvo dopravy zatiaľ vypísalo iba tender na poradcu, tak vyjadriť sa k čomukoľvek ďalšiemu by bolo predčasné,“ dodal. Cargo sa nechcelo vyjadriť s tým, že výber strategického partnera pre spoločnosť je v plnej právomoci jediného akcionára, v mene ktorého koná ministerstvo dopravy.
Ekonóm Peter Staněk z Ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied by pre vstup do Carga uprednostnil skôr nemeckého partnera. „Cargo musí byť súčasťou globálnych európskych železníc a v tomto prípade preferujem nemeckého partnera,“ povedal nedávno Staněk pre agentúru SITA. Svoj názor zdôvodnil tým, že nemecký partner dokáže rozhýbať dodávky tovaru. Podľa neho by sme sa mohli dohodnúť na rozvoji nášho Carga aj s českým Cargom a potom spolupracovať s Nemcami. ČD Cargo má záujem o získanie podielu 50 % plus jedna akcia v PKP Cargo.