BRATISLAVA 15. februára (WEBNOVINY) – Vypracovanie návrhu programu revitalizácie železníc, ktorý ministerstvo dopravy plánovalo predložiť vláde na schválenie do konca februára, sa oneskorí.
Rezort dopravy totiž v súčasnosti rokuje o termíne predĺženia spomínaného programu so zámerom, aby bol čo najlepší v prospech ozdravenia železničného sektora. Pre agentúru SITA to potvrdil hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.
Predĺženie pôvodného februárového termínu na predloženie revitalizačného programu železníc vyplýva aj z plánov ministerstva dopravy, ktoré by chcelo uzavrieť rokovania s odborármi o tejto téme do konca marca. V takom prípade by sa materiál mohol dostať na rokovanie vlády najskôr začiatkom apríla. Tri štátne železničné spoločnosti vtedy uvažujú o začatí prepúšťania najprv administratívnych pracovníkov.
Veľké prepúšťanie
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. zatiaľ plánuje prepustiť okolo 400 technicko-hospodárskych zamestnancov a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a.s. chce uvoľniť v administratíve zhruba 100 ľudí. Ďalší pracovníci by mali odísť zo spoločností neskôr po schválení revitalizačného plánu vo vláde.
„Proces prepúšťania v železničných spoločnostiach je podmienený zmenami vo vedení jednotlivých spoločností. Pre optimalizáciu predovšetkým administratívnych štruktúr železničných spoločností boli definované stropy, o ktorých sa vedie v týchto dňoch sociálny dialóg,“ uviedol Krajčovič. Pokiaľ ide o plánované rušenie vlakových spojov, podľa neho v súčasnosti pokračujú rokovania zo zástupcami samospráv. „Zoznam zaniknutých spojov by mal byť známy do konca marca,“ dodal.
Železničná spoločnosť Slovensko už informovala, že aktuálne uvažuje o zastavení osobnej vlakovej prepravy na ôsmich tratiach, čo bude znamenať spolu zrušenie 70 spojov. Osobný železničný dopravca ďalej plánuje na existujúcich tratiach zastaviť okolo 150 vybraných spojov. „Potom sú pripravované obmedzenia v úsekoch, to znamená skrátenie niektorých trás oproti súčasným. A ešte sú vytipované spoje, kde budú obmedzenia časové, to znamená, že nepôjdu ako doposiaľ plný počet dní do týždňa, ale iba časť dní. Spolu by to všetko dohromady malo priniesť úsporu 1,6 mil. vlakokilometrov,“ informoval v pondelok hovorca ZSSK Alexander Buzinkay. Pri vyberaní spojov na zastavenie dopravy bola podľa neho rozhodujúcim kritériom ich obsadenosť a možnosť náhrady autobusovou dopravou. Opatrenia sú súčasťou ozdravovania spoločnosti a pripravovaného revitalizačného programu železničného sektora.
Žilinský kraj chce dohodu na zachovaní regionálnych železničiek
Žilinský kraj sa chce so železničnou spoločnosťou dohodnúť na zachovaní regionálnych železničných tratí, len paušálne zrušenie úsekov Čadca – Makov a Čadca – Skalité šéf kraja Juraj Blanár odmieta. „Som za to, aby sa zanalyzovala kompletne verejná doprava na celom území kraja v súvislosti aj s regionálnymi železničnými traťami, sadli sme si spoločne za stôl starostovia, primátori a predsedovia samosprávnych krajov so železničnou spoločnosťou a postupne sa dohodli na spôsobe prerozdelenia nielen tejto dopravnej práce, ale aj finančných prostriedkov, ktoré sú nevyhnutné na riešenie tohto problému,“ povedal predseda žilinskej krajskej samosprávy Juraj Blanár.Členovia Mikroregiónu Horné Kysuce po pondelkovom mimoriadnom rokovaní konštatovali, že zo strany kompetentných orgánov a inštitúcií doteraz nedošlo k serióznemu oboznámeniu miestnych samospráv s aktuálnym zámerom na regionálnych tratiach Čadca – Makov a Čadca – Skalité.
„Dôkazom toho je aj neúčasť pozvaných kompetentných predstaviteľov vlády a železníc na rokovaní mikroregiónu. Zahmlievanie pripravovaných jednostranných zámerov vychádzajúcich od zeleného stola hodnotíme ako nezodpovednú hru s osudmi ľudí v regiónoch, už aj tak postihnutých vysokou mierou nezamestnanosti a mnohými inými rozhodnutiami, ktoré prehlbujú rozdiely v kvalite životnej úrovne a otvárajú nožnice regionálnej disparity,“ uviedol primátor Turzovky a predseda Mikroregiónu Horné Kysuce Miroslav Rejda. Mikroregión vyzýva všetky kompetentné inštitúcie, aby pri ozdravných plánoch mysleli najmä na verejný záujem.
Podľa Blanára sa rušenie železničných tratí plánuje bez akejkoľvek analýzy a odpovedí na otázku, kto sa postará o cestujúcich. „No niekto sa musí o nich postarať. Pravdepodobne vláda predpokladá, že to bude samosprávny kraj. To zásadne odmietame, pretože to bude mať dopad nielen na rozpočet kraja, ale aj na zvýšenie hustoty dopravy v týchto miestach, pretože tam tie komunikácie sú veľmi úzke. Ja si neviem predstaviť, keď dôjde k veľkej havárii, ako sa budú môcť ľudia presúvať za nevyhnutnou zdravotnou starostlivosťou, pretože tam nie je možnosť obchádzky,“ dodal Blanár.