BRATISLAVA 27. augusta (WEBNOVINY) – Kontakt občana so štátnymi úradmi by sa mal výrazne uľahčiť a zefektívniť. Zároveň by tým mal štát ušetriť milióny eur.
Priniesť to má reforma štátnej správy ESO (Efektívna, Spoľahlivá a Otvorená štátna správa), ktorú v pondelok predstavili médiám predseda vlády Robert Fico a podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák.
Prvý pilier reformy má spočívať v zjednodušení kontaktu občana so štátom. Vzniknú preto kontaktné miesta, ktoré by mali byť pre ľudí dostupné do 50 kilometrov, respektíve jednu hodinu cesty verejnou dopravou.
Na týchto klientskych strediskách občan vybaví to, čo teraz musí zháňať na viacerých úradoch a na rôznych miestach. Zároveň každé kontaktné miesto má byť schopné nahradiť iné, ktoré sa nachádza v mieste trvalého bydliska občana.
Platiť má aj zásada, že štát si nemá pýtať od ľudí to, čo už raz vo svojich evidenciách má. Kontaktné miesta majú byť spustené od 1. januára 2014. Súčasťou reformy je aj plán zaviesť infocentrá, ktoré prostredníctvom bezplatnej telefónnej linky a elektronickej pošty budú ľuďom poskytovať potrebné informácie.
Okresanie úradov
Druhý pilier reformy spočíva v štrukturálnych zmenách.
Okrem vzniku kontaktných miest je v pláne vytvorenie integrovaných úradov na úrovni okresu, kde sa bude sústrediť cez jednotlivé odbory celá štátna správa pre daný okres.
Takto zostane do roku 2014 z dnešných 613 orgánov miestnej štátnej správy 79 úradov.
„Tieto okresné úrady budú pokrývať celú miestnu štátnu správu, ktorá je dnes realizovaná na území okresu alebo odvodu viacerými štátnymi orgánmi. Preto dôjde k zrušeniu špecializovanej štátnej správy aj na miestnej úrovni a všetky tieto orgány budú skoncentrované pod okresný úrad a budú vykonávať svoje pôsobenie pod odbormi príslušného okresného úradu,“ povedal na tlačovej besede Fico. „Bude to hlavný predstavený štátu v okrese,“ dodal.
Pozitívne dopady pre občana
Tretí pilier reformy sa týka úspor na strane občanov a tiež štátu. Ministerstvo vnútra vypočítalo, že občanovi reforma ušetrí približne polovicu nákladov aj čas, ktoré musí v súčasnosti vynaložiť na vybavovanie na úradoch.
Na druhej strane, štát by mal do roku 2016 ušetriť reformou postupne približne 700 miliónov eur.
Občan podľa rezortu vnútra minie počas svojho života na kontakt so štátnymi úradmi viac ako 1500 eur a vyčerpá spolu dva roky dovolenky.
Reforma je zároveň podľa premiéra súčasťou konsolidácie verejných financií.
„O čo budeme úspešnejší v reforme štátnej správy, pri výbere daní a pri dobrom využívaní európskych fondov, o to menej bude pred nami povinnosť alebo tlak pristupovať k ďalšej konsolidácii formou zmien v daňovom a odvodovom systéme,“ povedal Fico.
Citlivá reforma
Šéf exekutívy zároveň uznáva, že ide o citlivú reformu, ktorá sa dotkne veľkého počtu úradníkov a štruktúr. „Zabehnutý úradnícky život je ako železná košeľa a štát bude treba z tejto železnej košele nie dobrých zvykov a neefektivity postupne povyzliekať,“ skonštatoval.
Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka nie je reforma experimentom. Tvrdí, že jej princípy už existujú. Takým je podľa neho napríklad fungovanie jednotného kontaktného miesta pre živnostníkov alebo vybavovanie nových dokladov a pasov.
„Všetko, čo ideme robiť, staviame na pilotných projektoch, preto by sme nemali byť konfrontovaní s katastrofou, že by 2. januára 2014 prestala fungovať štátna správa,“ upozornil Kaliňák.
Podľa Pada reforma nezaručuje úspory
Reforma štátnej správy, ako ju predstavila vláda Roberta Fica, nezaručuje lacnejší štát. Myslí si to exminister vnútra Martin Pado, ktorý šéfoval rezortu v druhej vláde Mikuláša Dzurindu.
„Reforma má úskalia, prehľad do finančných tokov neprinesie,“ povedal agentúre SITA Pado.
„Všetko je to súboj medzi dvoma pohľadmi na svet – centralizáciou a decentralizáciou,“ hovorí Pado o reforme, ktorá podľa neho počíta napríklad so vznikom veľkých okresných úradov, kde bude sústredená miestna štátna správa.
Špecializované úrady prejdú na obvodné úrady, ktoré bude spravovať ministerstvo vnútra, čo sa týka réžie a logistiky. Rušenie veľkého počtu rozpočtových organizácií má tiež zaručiť, že sa bude lacnejšie nakupovať. Podľa Pada to však nezaručuje, že obstarávania budú naozaj lacnejšie.
S niektorými myšlienkami reformy Pado problém nemá. Ak sa podľa neho podarí docieliť, že ľudia skutočne vybavia veci jednoducho a pod jednou strechou a medzi sebou budú komunikovať úrady a nie úrady s občanmi, bude to mať zmysel. Avšak samotné rušenie úradov nie je podľa jeho názoru najpodstatnejšie.
„Skôr to, čo ľudia na úradoch dostanú, a či to vybavia lacnejšie,“ ozrejmil.
Dôležité tiež podľa neho je, aby sa pri takejto reforme nepozeralo len na proces, ale aj na ľudí. Pado má však pochybnosti aj o zámere reformy. Podľa neho ide v súčasnosti skôr o to, aby bol vo verejnosti dojem, že sa ide šetriť.
Stranícke čistky v úradoch
Reforma štátnej správy ESO (Efektívna, Spoľahlivá a Otvorená štátna správa) nerieši základný problém, ktorým sú stranícke čistky v úradoch, tvrdí bývalý predseda Úradu pre štátnu službu Ľubomír Plai.
„Nič z deklarovaných zámerov o vyššiu efektívnosť sa nepodarí naplniť, ak sa nezastaví bezbrehá politizácia – stranícke čistky v úradoch,“ povedal Plai agentúre SITA.
Slovensko podľa jeho slov potrebuje komplexnú reformu, ktorá okrem iného stanoví jasné pravidlá pre výkon verejnej služby úradníkmi a súčasne im vytvorí aj podmienky na ich dodržiavanie.
„Vláda môže efektívne spravovať krajinu len s úradníkmi, ktorí pracujú bez strachu, že prídu o prácu, ak sa budú riadiť zákonmi a nie straníckymi príkazmi,“ myslí si.
Nezodpovedná personálna politika každej z doterajších vlád môže podľa Plaia za to, v akom stave sa dnes verejná sféra nachádza. „Problémy v miestnej štátnej správe sú smiešne v porovnaní s problémami vo verejnom sektore, najmä v zdravotníctve a školstve. Málo efektívna je verejná správa ako celok, navyše je neúnosne skorumpovaná a úplne zle je nastavený celý systém verejnej služby,“ dodal.
Expredseda Úradu pre štátnu službu je za reformu, tá by však mala byť úplná. „Tá prezentovaná je len čiastočná,“ uzavrel.