BRATISLAVA 18. novembra (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy bude pri kontrole štandardov vlakov a kvalitatívnych parametrov zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme zohľadňovať stav vozidiel. Ide o vozne nasadené do prevádzky pre zvládnutie zvýšenej frekvencie cestujúcich po zavedení bezplatnej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov od 17. novembra.
Fico obedoval vo vlaku, študenti a penzisti jazdia bezplatne
„Takže s poklesom kvality cestovania sa predsa len počíta,“ uviedla pre agentúru SITA v utorok odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková. ZSSK pripravila aj niekoľko desiatok starých zálohových vozňov v siedmich uzlových staniciach.
Železniciam pomohlo daždivé počasie
Rezort dopravy a Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) uzatvorili 14. novembra príslušný dodatok č. 5 k zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme z 27. decembra 2010. Dodatok sa týka nových podmienok pri bezplatnej preprave študentov a dôchodcov a po zverejnení v Centrálnom registri zmlúv nadobudol účinnosť 15. novembra.
Mertinková si myslí, že ZSSK pomohlo v pondelok aj daždivé počasie a to, že veľa študentov a dôchodcov sa nevybralo len tak na výlet vlakom. Pravdepodobne podľa nej zabralo aj varovanie médií, aké budú vlaky v pondelok preplnené.
„Cestu v pondelok zrejme odložili aj mnohí z tých, ktorí predtým vo štvrtok a v piatok cestovali v preplnených vlakoch z Bratislavy na východ. Do pondelkových vlakov v opačnom smere by sa asi všetci naraz nezmestili,“ uviedla Mertinková, ktorá je šéfredaktorkou Železničnej revue.
ZSSK mala z náporu cestujúcich veľké obavy
ZSSK zaviedla viaceré regulácie a opatrenia, aby sa vyhla enormne preplneným dotovaným vlakom od 17. novembra. „Napríklad, nulové lístky vydáva len na konkrétny vlak a zároveň v diaľkových vlakoch reguluje počet miest pre bezplatných cestujúcich. Kto sa do tohto nepublikovaného limitu nevojde, musí cestovať iným vlakom alebo si kúpiť riadny lístok,“ dodala Mertinková.
Platiacim cestujúcim podľa nej začala štátna spoločnosť od pondelka bezplatne vydávať miestenky k lístku nad desať eur, takže má celkom dobrý prehľad o ich počte. „Zároveň posilnila kapacitu vlakov o 12-tisíc miest, čo zodpovedá zvýšeniu asi o 10 %. Denne totiž prepraví v priemere 123 tisíc cestujúcich,“ priblížila.
Dopravcovi v prvý deň bezplatnej prepravy fakticky hrozilo prekvapenie len od cestujúcich, ktorí by využili prechodné obdobie platné do 11. januára 2015 a nastúpili by do vlaku bez nulového lístka. Expertka zároveň upozornila na informácie, že každý musí cestovať s lístkom, inak musí vo vlaku zaplatiť prirážku od 1,50 do 30 eur.
Zavedené regulácie podľa Mertinkovej svedčia, že ZSSK mala z náporu cestujúcich veľké obavy. „Treba oceniť, že k týmto reguláciám pristúpila a zachová sa aspoň nejaká úroveň cestovania. Znamená to však, že bezplatní cestujúci musia aj v budúcnosti počítať s tým, že najmä v špičke ich čakajú viaceré obmedzenia pri výbere konkrétneho diaľkového vlaku,“ uzavrela Mertinková.