BRATISLAVA 24. augusta (WEBNOVINY) – Poradca premiérky pre dopravu a poslanec parlamentu Ondrej Matej (SDKÚ-DS) podporuje predaj celého 100-percentného podielu štátu v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. štátnym Ruským železniciam. Tie by tak podľa neho mali potom motiváciu presmerovať na železnicu cez Slovensko približne 12 mil. ton tovaru, ktorý v súčasnosti prevážajú v kontajneroch na lodiach, zároveň by mali by kontrolu nad prekladaným tovarom. Ruské železnice už avizovali, že uvažujú o kúpe slovenského nákladného železničného prepravcu a záujem majú aj o získanie majoritného podielu v poľskej spoločnosti PKP Cargo.
„Viem si to predstaviť. Dokonca je to môj návrh ako súčasť celkovej spolupráce a riešenia širokorozchodnej trate,“ informoval Matej v stredu agentúru SITA. Odpovedal tak na otázku, či si vie predstaviť, že by Rusi kontrolovali Cargo Slovakia. „Navrhujem, aby projekt širokorozchodnej trate bol projektom troch krajín – Ruska, Ukrajiny a Slovenska,“ uviedol Matej s tým, že by širokorozchodná trať končila v Haniske pri Košiciach, čiže tam, kde aj v súčasnosti. Poradca predsedníčky vlády Ivety Radičovej je zároveň za to, aby sa v Haniske vybudoval terminál na prekládku tovaru.
Odporúčame
Ruské železnice uvažujú o kúpe Carga Slovakia
Figeľ chce začať tender na predaj Carga na jar 2012
Posudzovaný projekt predĺženia širokorozchodnej železnice od Košíc do Bratislavy, ktorý presadzujú najmä Ruské železnice, totiž počíta s vybudovaním terminálu vo Viedni. V takom prípade by to bolo výhodnejšie pre Rakúsko ako Slovensko. Výsledky analýzy štúdie realizovateľnosti megastavby za 6,3 mld. eur by mali byť známe koncom tohto roka. Na vyhodnocovaní štúdie realizovateľnosti projektu sa zúčastňujú železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska.
Spolupráca Ruských železníc a Carga po ich prípadnom majetkovom prepojení by podľa premiérkinho poradcu mala pre Slovensko veľký význam. „Slovensko by sa stalo strategickým hráčom pri prekládke tovaru smerujúceho z Ázie do Európy. Zbavilo by sa večne stratového Carga,“ tvrdí Matej. Ako ďalej uviedol, štát by navyše prostredníctvom manažéra infraštruktúry, Železníc Slovenskej republiky, inkasoval poplatok za prekládku a následne za použitie našich aj tak nevyužitých koľajníc. Tým by sa zároveň znížili ich nároky na štátny rozpočet.
„V prípade, ak neurýchlime predaj Carga, obávam sa, že po privatizácii PKP bude o slovenské Cargo nulový záujem a neostane nám nič iné len dať Cargo, ako väčšinový vlastník, do konkurzu,“ uzavrel Matej.
Ministerstvo dopravy ako akcionár zastupujúci štát plánuje vybrať strategického partnera Carga do leta budúceho roka. Budúci nový vlastník by mal podľa plánov rezortu dopravy získať v spoločnosti najmenej 66 % akcií. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v stredu informoval, že tender na výber partnera pre Cargo by mal začať na jar 2012. Poradca pre vstup investora do Carga ba mal byť známy na jeseň tohto roku.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.