POPRAD 24. júna (WEBNOVINY) – Po trojmesačnej skúšobnej prevádzke bude v Poprade na linkách Mestskej hromadnej dopravy jazdiť prvý dvojpodlažný autobus. Premávať bude už počas víkendu, kedy bude voziť divákov na Aero-Moto víkend. Od pondelka bude zaradený na linku číslo 4. „Tento autobus bude chodiť hlavne v ranných spojoch, keď nestačia klasické autobusy. Máme linky z Matejoviec a na Juhy, ktoré sú preplnené, takže autobus bude slúžiť hlavne na týchto linkách,“ uviedol dnes pri uvedení do prevádzky doubledeckra, známeho skôr z Londýna, primátor Popradu Anton Danko. Efektivita dvojpodlažného autobusu na linkách MHD v Poprade mimo špičky je zatiaľ otázna, keďže obsadenie autobusov je vtedy výrazne nižšie. „Budeme musieť hľadať, ale myslím si, že by mohol slúžiť ako atrakcia do Vysokých Tatier, prípadne na letisko,“ uviedol primátor.
Dvojpodlažný autobus Sirius, ktorý uvádza do prevádzky SAD Poprad, vyrobili v levočskej fabrike Troligabus. Cena nového autobusu sa pohybuje medzi 300- až 330-tis. eur, čo je asi 1,5 násobok hodnoty klasického autobusu. Náklady na údržbu a prevádzku by však mali byť nižšie v porovnaní s autobusmi s podobnou kapacitou. V levočskej fabrike čaká na uvedenie do prevádzky aj druhý takýto autobus. Popradská SAD ho plánuje nasadiť na linke medzi Popradom, Prešovom a Košicami. Podľa Danka o dvojpodlažný autobus už prejavili záujem aj autobusovídopravcovia z Bratislavy a Košíc. Zavedením dvojpodlažného autobusu do prevádzky na linkách MHD v Poprade sa podľa Danka nateraz končí obnova vozového parku. SAD Poprad možno ešte po dohode s mestom kúpi autobus s nižšou kapacitou. „Myslím si, že na nejakých päť až desať rokov máme vyriešenú obmenu vozového parku v Poprade,“ uviedol Danko.
Dvojpodlažný autobus má šesťstupňovú automatickú prevodovku prispôsobenú na mestské podmienky. Jeho dĺžka je 10,5 metra, šírka 2,5 metra a výška 4,2 metra. Kapacita nového autobusu je 57 miest na sedenie a 15 na státie. „Je to vyskúšané v skúšobnej prevádzke, že križovatky, kruhové objazdy a rôzne prekážky na ceste zvláda lepšie ako kĺbové autobusy,“ uviedol z Ján Mihálik SAD Poprad. Dnešná jazda ukázala, že v niektorých úsekoch bude musieť mesto orezať konáre stromov, aby ich autobus, vzhľadom na svoju výšku, nezachytil. Podľa vodiča autobusu Jozef Jašša manévrovateľnosť a stabilita nového autobusu je dobrá aj v porovnaní s klasickými autobusmi, ktoré už po Poprade jazdia. Jediné, na čo treba dávať pozor, je výška. V Poprade je podľa Jašša len jedno miesto na linkách MHD, kde autobus neprejde. Ide o Košickú ulicu v Spišskej Sobote, kde je nižšie uložené vzdušné elektrické vedenie.