BRATISLAVA 22. mája (WEBNOVINY) – Ako povedal dnes pre agentúru SITA starší referent odboru dopravnej polície PZ SR Juraj Solovič, policajtov školili reprezentanti Ján Močko, Radek Matoška, ktorý je účastníkom pretekov DAKAR v rokoch 2010 a 2011 a Jaroslav Černý. „Reprezentanti najskôr prednášali teóriu jazdy. Poučili našich motocyklistov ako klopiť zákrutu, školili ich o pomalej a rýchlej jazde, vyhýbaní sa prekážkam, krízovom brzdení či sedení na motocykli. Na druhý deň boli na školení praktické jazdy, teda praktické vyskúšanie toho, čo sa deň predtým v teórii naučili,“ povedal Solovič.
Podľa prezidenta Slovenskej motocyklovej federácie Petra Smižíka pri školeniach bolo vidno, že niektorí policajti nemali praktické skúsenosti s vedením motoriek. „To dosť absentovalo. Bolo to vidno pri slalome či prudkej akcelerácii. Bežnú jazdu však zvládali,“ povedal Smižík pre agentúru SITA. Zdôraznil, že policajti na motorkách musia vedieť spraviť myšičku, zrýchliť či prudko brzdiť. „Vysvetlenia policajti lepšie prijímali od našich reprezentantov, ktorí sa im snažili techniku jazdy teoreticky vysvetliť, ale aj prakticky ukázať,“ dodal.
Takéto školenia slovenských policajných motocyklistov sa konajú pravidelne každý rok. Školenia sa konajú na brnianskom okruhu, ale aj v priestoroch Leteckých opravovní Trenčín a.s. na základe spolupráce s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky alebo v priestoroch letiska Svidník. Štyria motocyklisti špeciálneho dopravného oddelenia absolvovali „školu šmyku“ pod vedením inštruktorov s medzinárodným inštruktorským certifikátom. Ako povedal dnes pre agentúru SITA riaditeľ Odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru SR Milan Hamar, splneným cieľom je, aby mal školenie vodičov služobných motocyklov absolvované každý policajt, ktorý vykonáva službu na služobnom motocykli. Polícia za školenia nemusela nič zaplatiť, pretože všetky boli organizované v spolupráci so Slovenskou motocyklovou federáciou a školiteľmi, ktorých prizvala a partnermi, ktorými boli napríklad česká polícia či slovenský rezort obrany.
Za obdobie rokov 2009 až 2012 sa na školeniach vodičov motocyklov zúčastnilo alebo ešte zúčastní 172 policajtov, pričom slovenská polícia má približne 100 motocyklov. „Máme špičkových, priemerných, ale aj slabších jazdcov. Niektorí sú lepší a niektorí majú čo trénovať ďalej,“ uviedol Solovič. Upozornil však, že u nás nie je motocyklista postavený kariérne tak ako v Nemecku. „U nás funkcia „motocyklista„ neexistuje ako tam a preto je obmena kádrov v prípade vodičov motocyklov u nás častejšia a je spojená s povinnosťou nadriadeného zabezpečiť ich riadne preškolenie. Policajt pôsobí dva roky na motocykli, následne si doplní vyšší stupeň vzdelania či kvalifikácie a odchádza. U nás nie je taká stabilita služby motocyklistov ako v niektorých iných krajinách,“ povedal. Policajní motocyklisti sa u nás využívajú v mestskej premávke, ale aj na sprievody pri športových a kultúrnych podujatiach, pri sprievodoch, dopravno-bezpečnostných akciách, na diaľniciach. „Ich využitie je široké,“ dodal Solovič.
SITA