BRATISLAVA 22. decembra (WBN/PR) – Pokles objemu kamiónovej prepravy v posledných mesiacoch tohto roku bude podľa DKV pokračovať aj v roku 2012. Ak sa k tomu pridá predpokladaná nižšia spotreba domácností, ktorá sa doteraz držala na stabilnej úrovni, výsledkom bude jednoznačný pokles ekonomiky v roku 2012. Vyplýva to z analýz spoločnosti DKV Euro Service, ktorá ako popredný poskytovateľ služieb pre dopravcov na európskom trhu sleduje trendy v nákladnej doprave. „Minimálne množstvo prepravovaných nadrozmerných nákladov navyše ukazuje, že ekonomiku v roku 2011 obišli veľké investície,“ hovorí Ondřej Pavlík, výkonný riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service. „Začiatkom roka výrazne ožil automobilový priemysel v Čechách aj na Slovensku, ale aj tu vidíme v posledných mesiacoch pokles. Ak berieme kamiónovú prepravu ako indikátor stavu ekonomiky, potom naše údaje potvrdzujú očakávaný pokles v roku 2012.“
DKV má ako celoeurópska firma k dispozícii trhové analýzy všetkých európskych krajín, kde priamo aj nepriamo pôsobí. „Z týchto údajov jednoznačne vyplýva pokles miery optimizmu podnikateľov smerom z východu na západ,“ uvádza Ondřej Pavlík. „Zatiaľ čo v Pobaltí, Turecku, Rumunsku a na Balkáne vidíme vyššiu mieru optimizmu, smerom na západ optimizmus rýchlo klesá. Slovensko a Čechy sú v tomto smere ešte neutrálne, ale západné krajiny sú v otázke budúceho hospodárskeho vývoja silne pesimistické.“ Pre DKV bol tento rok veľmi úspešný, rastové plány firma prekonala v Čechách, na Slovensku aj v celkovom európskom rámci. „K výborným hospodárskym výsledkom nám veľmi pomáha práve rozvoj ekonomiky štátov východnej Európy a kvitnúci exportný biznis,“ vysvetľuje Ondřej Pavlík.
Pre slovenských dopravcov bol rok 2011 veľmi zložitý. Takmer 20-percentný nárast ceny nafty, plošné zvýšenie dane z motorových vozidiel vo všetkých krajoch, zrušenie tzv. červenej nafty, rast DPH a naposledy vynútené vyššie využívanie spoplatnených úsekov ciest 1. triedy v dôsledku zákazu tranzitu na cestách 2. a 3. triedy stlačili marže dopravcov až na kritickú hranicu. V dôsledku toho časť dopravcov skrachovala a väčšina tých, ktorí prežili, nebola schopná tvoriť rezervy pre ďalšie obdobie. „Obávame sa, že táto situácia sa v nasledujúcom roku nezlepší,“ hovorí Ondřej Pavlík. „Naopak, vzhľadom na pokračujúci rast cien nafty a chystané ďalšie zvyšovanie daní, budú dopravcovia pod stále väčším tlakom a časť bude pravdepodobne donútená jazdiť za sadzby pod úrovňou nákladov, aby vôbec mohli splácať lízing na vozidlá.“
DKV sa preto opakovane prihovára za zavedenie tzv. profesionálnej nafty, čiže vratky časti potrebnej dane, ktorá by slovenským dopravcom znížila náklady na naftu a motivovala by zahraničných kamionistov zmeniť tranzitné trasy a tankovať na Slovensku.