Podľa odhadov vie dať prvú pomoc mizivé percento Slovákov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prvá pomoc
Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 12. februára (WEBNOVINY) – Slováci číslo tiesňového volania 112 poznajú, no odhady hovoria, že poskytnúť prvú pomoc pred príchodom záchranárov vie päť percent Slovákov. Od februára minulého roka preto ponúka projekt Krajina záchrancov jednoduchý návod, ako zvládnuť stresové situácie, poskytnúť prvú pomoc a zachrániť život svojim najbližším.

Uvádza sa to v tlačovej správe, ktorú agentúre SITA poskytla Beáta Móriová zo spoločnosti Seesame. V utorok si aj Slovensko už po šiesty raz pripomína Európsky deň 112, pričom sa zaraďujeme medzi krajiny s najvyšším povedomím o tomto čísle. O prežití zraneného alebo obete často rozhoduje prvá pomoc podaná laikmi ešte pred príchodom záchranky.

Vedomosti o prvej pomoci

Práve projekt Krajina záchrancov učí poskytovať prvú pomoc. Súčasťou projektu je aj stránka

Prvapomoc.sk

, na ktorej sa nachádza e-learningový test s vedomosťami o prvej pomoci, no existuje aj mobilná aplikácia s názvom Prvá pomoc. Skutočnosť, že až 75 percent úrazov a nehôd sa stáva v prítomnosti blízkych ľudí, je hlavným motivátorom absolvovania kurzu prvej pomoci.

„Propagácia tiesňovej linky 112 je mimoriadne dôležitá, no nemôžeme sa spoliehať len na núdzové čísla a príchod záchranky. Záchrannej službe trvá v priemere 11 minút, kým príde na miesto určenia. Čas tesne po nehode či úraze je kľúčový pre záchranu života,“ uviedol prezident Slovenského Červeného kríža a odborný garant projektu Viliam Dobiáš. Znalosť poskytovania prvej pomoci výrazne zvyšuje šance na prežite a život bez trvalých následkov, doplnil.

Európsky deň 112

Myšlienku Európskeho dňa 112 si Slovensko pripomína po šiesty raz. Počas utorka sa členské štáty Európskej únie zapájali do aktivít, ktoré majú zvýšiť povedomie občanov o existencii a fungovaní tohto čísla. Iniciatíva Európskeho dňa 112 zapája do osvety viac ako 25 krajín, ktoré organizujú aktivity na podporu zvýšenia povedomia verejnosti. Na Slovensku pripravujú koordinačné strediská integrovaného záchranného systému, ktoré prijímajú tiesňové volania na čísle 112, program predovšetkým pre deti a mládež.

Európske číslo tiesňového volania 112 zaviedli v roku 1991. Na Slovensku začalo fungovať 1. júla 2003. Okrem členských krajín sa na číslo možno dovolať aj v niektorých iných štátoch, napríklad v Turecku, Nórsku, Srbsku a na Islande. Hovor na linku 112 slúži na privolanie záchranných zložiek integrovaného záchranného systému.

Volať možno bezplatne a nepretržite, 24 hodín denne z akéhokoľvek telefónu (pevnej linky, mobilu, telefónnej búdky). Výhodou čísla tiesňového volania 112 je možnosť lokalizácie volajúceho ako aj možnosť dovolať sa na 112 aj bez SIM karty. V roku 2013 bolo v Slovenskej republike na číslo 112 prijatých 1 559 045 hovorov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať