Počet domácich potravín na trhu klesá, najmenej je olejov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Potraviny_nakup.jpg
Foto: Pixabay.com

BRATISLAVA 16. mája (WEBNOVINY) – Podiel slovenských potravín na pultoch predajní dosiahol v tomto roku 40 percent. V medziročnom porovnaní to predstavuje pokles o tri percentuálne body. Vyplýva to z 5. ročníka prieskumu Potravinárskej komory Slovenska (PKS), ktorý vypracovala v spolupráci s poradenskou spoločnosťou GfK Slovakia.

Prvýkrát sa prieskum uskutočnil v roku 2011, kedy bol podiel domácich potravín na úrovni 50 percent. Najnovší prieskum sa uskutočnil v období od 18. marca tohto roka do 2. apríla na vzorke 360 predajní.

„Prieskum podáva objektívnu informáciu o tom, ako vyzerá ponuka slovenských potravín na pultoch vybraných obchodných reťazcov. Potravinári chcú mať s obchodníkmi korektné vzťahy a ponúkajú im kvalitné potraviny. Boli by sme veľmi radi, ak by k politike podpory domácej produkcie mali obchodníci rovnaký prístup, ako v iných členských štátoch,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.

Rebríček vedie COOP Jednota

Najmenej sú domáce potraviny podľa prezidenta PKS zastúpené v obchodných reťazcoch Lidl a Kaufland. Na druhej strane najviac v COOP Jednota. „Objektívnosť prieskumu o domácich potravinách na pultoch našich predajní realizovaného spoločnosťou GfK Slovakia potvrdzujú aj štatistické údaje Eurostatu, podľa ktorých je zastúpenie slovenských potravín na domácom trhu na úrovni 40 percent,“ dodal Poturnay.

Pri hodnotení jednotlivých krajov klesol podiel domácich potravín v porovnaní s minulým rokom v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Žilinskom, Banskobystrickom, Košickom kraji. Nezmenil sa v Prešovskom kraji, o jeden precentuálny bod vzrástol v Trenčianskom kraji. Najmenej domácich potravín ponúkajú zákazníkom hypermarkety.

Medziročne najväčší pokles domácich potravín bol pri olejoch, a to až o 33 percentuálnych bodov na 13 percent zo 46 percent. Znížil sa aj podiel mäsových výrobkov o 10 percentuálnych bodov na 45 percent z 55 percent, ale aj nealkonápojov, ktoré klesli o deväť percentuálnych bodov na 22 percent.

Medziročne menej bolo aj cestovín, konkrétne bol pokles o 7 percentuálnych bodov na 40 percent a tiež trvanlivého pečiva, ktoré rovnako tak kleslo o 7 percentuálnych bodov na 28 percent.

„Pokles v ponuke domácich potravín nastal vo všetkých formátoch predajní. Dohoda s obchodníkmi podpísaná v decembri 2012, ktorá reagovala na pokles podielu domácich potravín, nepriniesla žiadnu pozitívnu zmenu. Dôkazom je 60-percentný podiel potravín z cudziny na našich pultoch,“ upozornil Poturnay.

Klesol aj počet cukroviniek

PKS monitoruje podiel slovenských potravín od roku 2011. Počas piatich rokov sa na pultoch výraznejšie zúžila ponuka niektorých domácich potravín. Podiel nečokoládových cukroviniek klesol o 24 percentuálnych bodov, čokoládové cukrovinky o 32 percentuálnych bodov a oleje o 27 percentuálnych bodov.

Vývoj v zastúpení slovenských potravín na pultoch obchodných sietí by mal byť podľa člena dozornej rady PKS Pavla Uhrína alarmujúcim signálom pre všetky zainteresované strany, ako pre obchodníkov, tak pre vládu.

V porovnaní s minulým rokom sa nezmenil podiel privátnych, neznačkových potravín, ktoré majú na našich pultoch 19-percentné zastúpenie. Privátne značky majú vysoké zastúpenie pri mlieku, konzervovaných výrobkoch, mäsových výrobkoch.

V najnižšej miere sú zastúpené v kategóriách víno, pivo, destiláty a liehoviny. Kým v Bratislavskom kraji sa zvýšil podiel mlieka od originálnych výrobcov, v Nitrianskom a Žilinskom kraji sa podiel neznačkového mlieka zvýšil.

Najviac privátnych neznačkových potravín ponúka reťazec Lidl (48 percent), ktorý má zároveň najmenej domácich potravín. Najmenej neznačkových potravín majú na svojich pultoch Metro (10 percent), Billa (13 percent), Tesco (13 percent) a CBA (14 percent).

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie PKS Potravinárska komora Slovenska