BRATISLAVA 30. novembra (WEBNOVINY) – Z troch diaľničných úsekov, ktoré mali byť pôvodne odovzdané do užívania v tomto roku, by mohol byť do konca roka hotový predbežne len obchvat Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2 v dĺžke 5,8 kilometra. Očakáva to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) Milan Gajdoš vzhľadom na priaznivé počasie.
„Nádej stále žije. Vôbec nemáme v úmysle to urýchľovať,“ povedal zástupcom médií Gajdoš s tým, že nechcú tlačiť na zhotoviteľa. Otázne podľa neho je, či bude možné úsek skolaudovať a dať do predčasného užívania. „Šanca, že bude otvorený v tomto roku, sa zvýšila počasím. Uvidíme, aké bude počasie a všetky okolnosti s tým súvisiace,“ dodal. Obchvat Žiaru stavia spoločnosť Strabag, s.r.o. dva roky a odovzdať ho mala pôvodne v októbri.
Sankcie za nesplnenie termínov
Ďalšie dve meškajúce stavby D1 Jánovce – Jablonov, I. úsek (9 km) a D1 Dubná Skala – Turany (16,4 km) môžu byť podľa riaditeľa NDS hotové najskôr v lete 2015. „Nepredpokladám, že tieto úseky budú odovzdané skôr ako koncom júna. Ako zvládnuteľné vidím termíny júl alebo august,“ povedal Gajdoš. Ak však nenastanú nejaké okolnosti, ktoré by to znemožnili, pripustil. Zhotoviteľom prvého z týchto úsekov sú firmy Váhostav – SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., druhý stavia Váhostav. Obe stavby trvajú už tri, resp. tri a pol roka a motoristom mali slúžiť v júli a koncom tohto roku.
Zhotovitelia môžu dostať sankcie za nesplnenie termínov. „Sankcie sú jasné a vyplývajú zo zmlúv,“ uviedol Gajdoš. Nedodržanie termínu umožňuje udelenie penále. „Nie sú posúdené ani na jednej z týchto stavieb definitívne všetky položky. Dozor signalizuje aj schvaľuje priebežne niektoré posuny, to znamená nároky zhotoviteľa na posun termínu,“ priblížil šéf diaľničiarov. Na týchto stavbách podľa neho bude po zime potrebné vykonať ešte také množstvo prác, ktoré neumožňuje ich dokončenie napríklad v máji.
Problémy s platbami subdodávateľom
Príčiny meškania stavieb považuje Gajdoš za objektívne. Zhotovitelia pritom mali problémy s včasným platením subdodávateľom. „Objektívne je to, ak zhotoviteľ nemá dosť ľudí na stavbe a nemôže napríklad riešiť podmytý most. Ak je na stavbe stav, že nevedia robiť úkony na stavbe ďalej, tak to je objektívny dôvod,“ tvrdí Gajdoš. V prípade krátkodobého výpadku kapacít na stavbe to podľa neho nijako nesúvisí s predĺžením lehôt odovzdania diela. Spájať objektívne príčiny s posunom lehoty sa teda nedá. „To, že tri mesiace, alebo mesiac nebola dostatočná kapacita ľudí, neznamená, že toto je dôvod posunutia termínu. Preto sa tieto dve veci nespájajú,“ dodal.
Desaťpercentná rezerva v zmluvných cenách stavieb, z ktorej sa financujú dodatočné práce pre nepredvídané zmeny podmienok, by mala byť súčasťou preplácania oprávnených nákladov zo zdrojov Európskej únie. „Snažíme sa, aby položka do rezervy bola nárokovateľná. Desať percent je len to, s čím rátame, že sa s tým stotožní Európska komisia. V prípade, že boli objektívne príčiny a budú prostriedky refinancovateľné,“ uzavrel Gajdoš. Rezerva však nemusí byť použitá len preto, že ju zmluvná cena zahŕňa.