BRATISLAVA 16. januára (WBN/PR) – Správanie zákazníkov počas vianočných a novoročných sviatkov tento rok zásadne zmenilo počasie. Zároveň sa ale ukázala aj chuť experimentovať a meniť svoje chute. Teplý december a takmer jarné Vianoce zvýšili záujem zákazníkov o pivo o viac ako tretinu. Chuť po netradičných pochutinách sa podpísala pod predaje lososov, či exotického ovocia.
Vianoce v maloobchode priniesli viacero prekvapení a to nielen kvôli netradične teplému počasiu ale aj vďaka zmene chutí zákazníkov a ich snahe experimentovať.
V potravinách, samozrejme, dominovali pochutiny typické pre Vianoce. Či už išlo o predaje kaprov, vianočiek, surovín do šalátov či potrieb na pečenie. V kategórii pečiva nakupujúci viac preferovali výrobky od slovenských lokálnych dodávateľov, záujem vzrástol takmer o šestinu v porovnaní s minulým rokom. „Sme partnerom malých pekárov, ktorí ťažšie konkurujú veľkým priemyselným pekárňam. Zákazníci tento krok očividne ocenili,“ podotýka Martin Furdík, manažér komerčného oddelenia zodpovedný za sortiment pečiva. Podľa jeho slov zaujímavo – až takmer o desatinu – medziročne narástli predaje viaczrného pečiva. Naopak, v rovine pár percent klesol záujem o klasický chlieb.
Pri rybách tradične dominoval kapor, ale jeho dlhodobý ústup zo sviatočného stola sa opätovne potvrdil. Hrdinom Vianoc sa jednoznačne stal losos, ktorého predaje vystrelili o desiatky percent a na vianočnom stole tak vyvoniaval desiatkam tisícov rodín. Okrem lososa sa potvrdil dlhodobý trend ochutnať aj netradičné druhy rýb a záujmu sa tak tešili i aljašská treska, ostriež, zubáč, sumec, štuka či žralok.
V rámci kategórie mäsa pred sviatkami vzrástol záujem o klasické slovenské údeniny, ktoré zastrešuje značka Tesco Pravá chuť. Najpredávanejšími položkami v rámci tejto kategórie sa stali Pravá údená krkovička a Pravé údené plece. „Všeobecne záujem o údeniny značky Tesco Pravá chuť medziročne stúpol pred sviatkami vyše o pätinu,“ zhodnotil Peter Piešťanský, manažér komerčného oddelenia zodpovedný za sortiment mäsa a rýb. Veľkým prekvapením sa ukázali byť dosial netradičný trend pred Silvestrom kupovať prémiové párky. Špeciálnu kapitolu predstavovala ponuka chladenej teľaciny, jahňaciny a diviny, ktorá sa rovnako u zákazníka stretla s veľkým záujmom.
Do tretice badať chuť dopriať si niečo špeciálne bolo citeľné i v segmente ovocia a zeleniny. V porovnaní s bežným týždňom sa pred sviatkami k slovu dostalo i ďalšie exotické ovocie. „Obľube u zákazníkov sa tešilo exotické ovocie napríklad hurmi-kaki či physalis, ale i košíčky so sušením ovocím,“ pripája sa Ivan Róža, manažér komerčného oddelenia zodpovedný za ovocie a zeleninu.
Počasie ovplyvnilo i výber darčekov v podobe športových potrieb. Nárasty predajov zaznamenali fitnes stroje, bicykle či potreby na plávanie. Pochopiteľne významne poklesli predaje darčekov viazaných na zimné obdobie – korčule a sánky či detské lopaty na šmýkanie. Suverénne najpredávanejším darčekom vo svojej kategórii sa ukázal byť elektronický terč na šípky. V prípade hračiek dominovali podľa očakávaní overené tipy ako bábiky Monster High či Barbie pri dievčatách, pri chlapcoch najmä RC modely áut.