BRATISLAVA 11. apríla (WEBNOVINY) – Finančná správa vykonala počas prvých dvoch mesiacov tohto roka viac ako 2 500 kontrol zameraných na dodržiavanie zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice ako aj ďalších súvisiacich predpisov.
Porušenie zákona pritom daniari konštatovali pri viac ako pätine kontrol. „Z 2 543 miestnych zisťovaní bolo 560 miestnych zisťovaní, pri ktorých boli zistené porušenia zákona. Daňovým subjektom boli uložené pokuty v celkovej výške 16 610 eur,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Finančného riaditeľstva SR Gabriela Dianová.
Medzi najčastejšie prehrešky podnikateľov patrilo podľa finančného riaditeľstva nedodržanie povinnosti zaevidovania tržby do pokladnice bez zbytočného odkladu po jej prijatí.
Rovnako daniari zistili aj používanie pokladníc, ktoré nespĺňali zákonom stanovené podmienky, ako je napríklad certifikácia pokladnice, pridelenie kódu z daňového úradu či označenie pokladnice plombou.
V rámci vykonaných kontrol zistila finančná správa aj to, že podnikatelia nepoužívali pokladnice na evidenciu tržieb, či nezaevidovali svoj vklad hotovosti.
Od začiatku tohto roka platia pre podnikateľov používajúcich elektronickú registračnú pokladnicu prísnejšie pravidlá. Tie napríklad stanovujú povinné používanie fiskálnej pamäte. Daňové riaditeľstvo SR avizovalo kontroly dodržiavania nových pravidiel už v minulom roku. Nové technické princípy pri evidovaní tržieb podnikateľov v elektronických pokladniciach navrhlo ministerstvo financií ešte v roku 2008. Ich cieľom je obmedziť možnosti krátenia tržieb.
Nové pravidlá pritom mali platiť pre všetkých podnikateľov už od začiatku minulého roka. Poslanci NR SR však koncom roka 2010 schválili novelu zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice, ktorou sa z úvodu vlaňajška predlžil termín platnosti pre nové pravidlá o rok.
Podnikatelia, ktorým vznikla povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu prvýkrát po 30. decembri 2010, boli už povinní používať len pokladnice, ktoré spĺňajú nové, prísnejšie pravidlá.