BRATISLAVA 28. januára (WEBNOVINY) – Program revitalizácie železničných spoločností, ktorého návrh vypracovalo ministerstvo dopravy, by mal podľa odborárov nastaviť fungovanie železníc v budúcnosti, ako aj postavenie a zodpovednosť štátu voči nim. Predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) František Petroci tvrdí, že odbory sa nevyhýbajú ani racionalizačným opatreniam, ak sú nevyhnutné, nemôžu byť však obmedzené na znižovanie iba osobných nákladov, ale aj celkových nákladov železničných firiem.
„Musia byť jasne definované parametre fungovania štátu nielen v roku 2011, ale aj do budúcnosti. Taký zásadný dokument, ktorý má schváliť vláda, by mal mať všetky parametre na odbornej úrovni. Mala by to byť debata na odbornej úrovni a nie politická deklarácia,“ povedal Petroci v rozhovore pre agentúru SITA pred okrúhlym stolom o ozdravnom pláne železníc, ktorý sa koná v piatok popoludní na ministerstve dopravy. Ak program revitalizácie bude podľa neho iba politický všeobecný dokument, železniciam to nepomôže. Do diskusie ako ďalej na železniciach, navrhuje Petroci, by sa mali zapojiť aj zástupcovia širokej odbornej verejnosti, napríklad Vysokej školy dopravnej či Výskumného ústavu dopravného v Žiline i akadémie vied.
Šéf najväčšej odborovej organizácie na železniciach dostal pozvánku na piatkové stretnutie bez návrhu revitalizačného programu. „Zoznámim sa s predloženým materiálom, ale ťažko môžem k nemu teraz zaujať stanoviská, keď nepoznám obsah materiálu. Bolo by to nezodpovedné a nekorektné. Predpokladám, že rokovanie bude krátke, informatívne, stanoví sa ďalší termín, kedy sa stretneme a budeme už oficiálne rokovať o obsahu dokumentu,“ predpokladá Petroci. Program by mal podľa neho obsahovať aj zameranie železničných spoločností vzhľadom na pripravovaný vstup strategického partnera do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia či liberalizáciu osobnej prepravy na železniciach.
„Všetky rozhodnutia, ktoré boli doteraz prijaté, riešili len následky, ale nie príčiny. Tento dokument by mal riešiť hlavné príčiny krízy na železnici. Štát si musí vyhradiť svoje postavenie, ako sa bude správať a podieľať sa na financovaní železničných spoločností,“ dodal Petroci s tým, že hovoriť teraz o plánoch na hromadné prepúšťanie zamestnancov je predčasné. Za dôležité označil, aby železničné spoločnosti hľadali spôsoby, ako zvýšiť objemy osobnej a nákladnej prepravy, a tým aj zlepšiť situáciu železníc, a nie jednoducho šetriť znižovaním výkonov a počtu pracovníkov.