BRATISLAVA 7. marca (WEBNOVINY) – Kancelária verejnej ochrankyne práv Jany Dubovcovej sa tento mesiac sťahuje do nových priestorov v centre Bratislavy, na sťahovanie však nedostala od ministerstva financií žiadne peniaze, preto jej pomáhajú väzni. Ide o ľudí odsúdených na najnižšie tresty, ktorí prejdú podľa zmluvy školením bezpečnosti pri práci.
Pracovníci kancelárie sťahujú všetky veci v podstate svojpomocne, čo značne sťažuje možnosti komunikácie s verejnosťou a orgánmi verejnej správy. Kancelária ombudsmanky uzavrela zmluvu o vykonávaní pomocných prác s Ústavom na výkon väzby a Ústavom na výkon trestu odňatia slobody, pomoc väzňov ju vyjde na 1 373 eur.
„To je však podstatne menej, ako keby sme mali zaplatiť nejakej sťahovacej firme,“ povedal pre agentúru SITA ombudsmankin poradca pre médiá a komunikáciu Ján Glovičko. Väzni sťahujú všetky potrebné veci z kancelárie z Nevädzovej ulice v bratislavskom Ružinove na Grösslingovu ulicu v centre mesta.
Svojpomocne sťahujú aj zamestnanci
Zmluvu, ktorá je zverejnená v Centrálnom registri zmlúv, uzavrela kancelária Dubovcovej s poskytovateľom služieb na dobu určitú, a teda od 7. do 31. marca. Obe strany sa dohodli na sume za prácu, ktorú stanovili na 2,20 eura za hodinu na jedného odsúdeného, ich pracovná doba je od 7:30 do 16:00 vrátane prestávky na stravu a oddych.
Stravu pre väzňov zabezpečí úrad ombudsmanky. So sťahovaním bude pomáhať do 20 väzňov. Sťahovať budú serverovňu, nábytok, archív či osobné veci, musia tak presťahovať obsah približne 50-tich kancelárií, zasadačiek, archívu, skladu či knižnice.
„Mohli sme si dovoliť zaplatiť len firmu na sťahovanie trezorov a plechových skríň,“ poznamenal Glovičko. Zvyšok sťahujú svojpomocne pracovníci kancelárie, ako sú napríklad právnici, pomoc väzňov je preto veľmi dôležitá. Všetkých pracovníkov kancelárie Jany Dubovcovej čakajú dva pracovné víkendy. „Dva najbližšie víkendy budeme všetci v práci a budeme sa podieľať na sťahovaní,“ povedal pre agentúru SITA.
Osobné podania podnetov nie sú možné
Svojpomocné sťahovanie sa dotkne tiež vybavovania podnetov a vecí od ľudí. Osobné podania podnetov v priestoroch kancelárie a jej návštevy počas stránkových dní nie sú do 31. marca možné a stránkové dni sú tento mesiac zrušené. Podávatelia môžu osobne podať podnet v nových priestoroch na Grösslingovej ulici 35 od 1. apríla.
Týka sa to i doručených písomnosti, ktoré bude kancelária opäť evidovať a vybavovať od 1. apríla, takisto bude na ne reagovať. „Vzhľadom na to, že sa sťahujeme svojpomocne, chceme poprosiť podávateľov podnetov o zhovievavosť pri komunikácii s našou kanceláriou tento mesiac,“ uviedol ombudsmankin poradca pre médiá a komunikáciu.
Kancelária Jany Dubovcovej v októbri minulého roku listom požiadala ministerstvo financií o zvýšenie limitu príjmov a výdavkov na tento rok o 25-tisíc eur. Dôvodom bolo práve sťahovanie. „V čase prípravy rozpisu východísk rozpočtu, a teda začiatkom mája minulého roku sme nemali vedomosť o sťahovaní kancelárie. Z tohto dôvodu rozpis nezohľadňoval náklady vyvolané sťahovaním,“ píše sa v liste.
Rezort financií však kancelárii ombudsmanky na list neodpovedal. „Ministerstvo financií nepovažuje za odôvodnené uvedenej organizácii z titulu sťahovania do nových priestorov zvyšovať limit výdavkov,“ pre agentúru SITA vtedy uviedol tlačový odbor rezortu.
Kancelária ombudsmanky ušetrí desaťtisíce eur
Presťahovaním sa do štátnej budovy ušetrí kancelária ročne približne 40-tisíc eur. Ročné náklady na Grösslingovej ulici v Bratislave budú 152 100 eur, v terajších priestoroch to bolo 192 100 eur. Nové priestory sú však v porovnaní s terajšími menšie, k dispozícii je aj menej parkovacích miest, no zároveň sa znížia i ceny za nájom priestorov a poskytované služby.
Dubovcovej kancelária sa na nájme dohodla so Správou služieb diplomatického zboru. Zmluvu o prenájme na obdobie od 1. marca 2015 do 28. februára 2020 podpísali vedúci Kancelárie verejného ochrancu práv Marián Török a generálny riaditeľ Správy služieb diplomatického zboru Marek Černý 5. septembra minulého roka.
Zmluvu ešte v ten deň zverejnili v Centrálnom registri zmlúv. „Po dvanástich rokoch existencie ústavného orgánu bude mať konečne verejná ochrankyňa práv dôstojné a verejnosti ľahko prístupné sídlo,“ uviedol Glovičko.