ŽSR odmietajú obvinenia z manipulácie zákaziek a zadržiavania platieb

Železnice slovenskej republiky (ŽSR) tvrdia, že majú dobrú platobnú disciplínu a svoje záväzky uhrádzajú riadne a včas.
ŽSR, Železnice Slovenskej republiky
Foto: ilustračné, www.facebook.com

Železnice slovenskej republiky (ŽSR) odmietajú obvinenia z manipulácie zákaziek a zadržiavania platieb, pretože v procesoch obstarávania musia konať vždy v súlade s aktuálne platnou legislatívou tak, aby boli dodržané základné princípy hospodárnosti a transparentnosti.

„Finančné limity pre nadlimitné zákazky, pri ktorých sme povinný postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní, sú určené všeobecne záväzným predpisom ÚVO. Každé dva roky vydáva Európska komisia Delegované nariadenie Komisie (EU), ktorým sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/25/EU, pokiaľ ide o uplatňovanie finančných limitov v oblasti postupov zadávania zákaziek. ÚVO je oprávnené všeobecne záväzným predpisom finančné limity pre nadlimitné zákazky znížiť. Ak je ŽSR v právnom postavení verejného obstarávateľa, vzťahujú sa podľa všeobecne záväzného predpisu na neho aj finančné limity pre podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotou,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková v reakcii na článok na webe SITA Doprava.

Obstarávanie podľa zákona

Zdôraznila, že obstarávanie ŽSR prebieha podľa zákona a označenie predmetu prívlastkom strategický neznamená fakt, že jeho obstaranie sa nerealizuje v zmysle zákona. Tiež zdôrazňujeme, že v podmienkach ŽSR nie je v súčasnosti implementované strategické obstarávanie. Tieto tvrdenia sú podľa nášho názoru zavádzajúce. Ku konkrétnym položkám, ktoré sa v článku spomínajú,“ doplnila

Na nákup medených lán bol realizovaný prieskum trhu formou postupu „Veľký prieskum trhu“, teda formou zverejnenia tejto súťaže na webovej stránke a výsledkom súťaže je uzatvorený zmluvný vzťah s dodávateľom Hagard Hal, spol. s. r. o..

„Tento spôsob považujeme za transparentný spôsob súťaže, pričom každý subjekt na relevantnom trhu sa mohol do súťaže zapojiť a príde nám nelogické tvrdenie účastníkov trhu o tom, že naša spoločnosť nakupuje tento predmet drahšie, ako je jeho prípadná predajná cena. V prípade ich reálneho záujmu mali a budú mať možnosť sa do súťaží zapájať,“ vysvetlila Lániková.

Cenotvorba je tvorená komoditnou burzou

Súčasný zmluvný vzťah nemá pevné ceny, ale tieto v čase podľa zmluvných dojednaní upravuje komoditná burza London Metal Exchange, teda cena na objednávke je tvorená aktuálnou cenou medi na tejto burze a k nej sa dopočíta bázová cena, zo zmluvného vzťahu, ktorú dodávateľ uviedol v súťaži. „Cenotvorba je tak tvorená nezávislou komoditnou burzou, a týmto je zabezpečená miera hospodárnosti,“ ozrejmila Lániková.

Vystavená bola iba jedna objednávka na predmet „páska pozinkovaná“ v hodnote 11,20 e/kg, predmetom bolo aj dodanie 50 kg spomenutej pásky, pričom celková cena položky bola 560,00 eur bez DPH.

„V tejto cene musel dodávateľ mať zahrnuté  najmä dopravné náklady, balné, náklady na manipuláciu a iné. V prípade, že by sme uplatnili cenu 1,00 eur/kg, tak by celková cena položky bola 50,00 eur bez DPH a v tejto cene by musela byť dodávka zrealizovaná vrátane všetkých už spomenutých úkonov, čo je z nášho pohľadu nerealizovateľné,“ priblížila Lániková.

Platobná disciplína

ŽSR tiež tvrdia, že majú dobrú platobnú disciplínu a svoje záväzky uhrádzajú riadne a včas.

„Aktuálne nám nie sú známe žiadne prípady, kedy by do procesu úhrady (fakturácie) za vykonané práce a dodávky (príp. služby) došlo k svojvoľnému nerešpektovaniu zmluvne dohodnutých zásad a pravidiel mimo zmluvne dohodnutých podmienok zo strany ŽSR,“ hovorí Lániková s tým, že stále platí, že pokiaľ dôjde k situácii, že budú ŽSR upozornené na to, že niekto zneužíva čiernu prácu alebo zneužíva to, že dostane od ŽSR zaplatené a neplatí ďalej, tak s takýmito dodávateľmi sa vysporiadame v medziach zákona, a to v zrýchlenom režime.

„ŽSR ako investor/stavebník/objednávateľ postupujú pri plnení svojich finančných záväzkov vo vzťahu k zhotoviteľom stavieb vždy v súlade s platnými zmluvami o dielo, resp. ustanoveniami týkajúcimi sa platobných podmienok bez ohľadu na to, či ide o právnickú osobu, fyzickú osobu alebo konzorcium právnických osôb pôsobiacich v združení. V uzatvorených zmluvách o dielo preto uvádzame, že Zhotoviteľ je povinný zabezpečiť, aby každá zmluva s priamym subdodávateľom obsahovala okrem iného aj ustanovenie, že priamy subdodávateľ má právo postúpiť na Objednávateľa (v tomto prípade ŽSR) splatné pohľadávky voči Zhotoviteľovi. Zhotoviteľ sa v týchto zmluvách zároveň zaväzuje, že bude neodkladne informovať Objednávateľa o neuhradení odplaty subdodávateľovi spolu s odôvodnením. V prípade, že Zhotoviteľ nepremietne do zmluvy toto právo subdodávateľa, ŽSR má právo odstúpiť od zmluvy s takýmto Zhotoviteľom,“ uviedla Lániková.

Na záver doplnila, že pre ŽSR, ako manažéra infraštruktúry, dodávajú stavebné práce, tovary a služby prevažne vysoko kvalifikované a odborne spôsobilé subjekty. „Aj z toho dôvodu bola v rámci nového stavebného zákona uplatnená podmienka výkonu stavebných prác na kritickej infraštruktúre certifikovaným Zhotoviteľom,“ uzavrela.

Viac k osobe: Petra Lániková
Firmy a inštitúcie: ŽSR Železnice Slovenskej republiky