Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v utorok oficiálne začali raziť tunel Španí Háj, ktorý je dominantným stavebným objektom v rámci projektu modernizácie železničnej trate Poprad-Tatry (mimo) – Krompachy, časť A.1 Poprad-Tatry (mimo) – Vydrník.
Slávnostný akt sa uskutočnil pri východnom portáli tunela za účasti ministra dopravy SR, generálneho riaditeľa ŽSR, zhotoviteľa stavby Združenia pod Dubinou a ďalších hostí. Súčasťou podujatia bolo aj požehnanie sochy svätej Barbory, patrónky baníkov a tunelárov, ktorá bude počas celej výstavby symbolicky ochraňovať všetkých pracovníkov.
„Je to pre nás všetkých veľmi významný deň. Tento tunel nespája len Poprad so Spišskou Novou Vsou, ale v podstate prepája východ a západ krajiny. Verím, že sa zhotoviteľovi bude dariť plniť všetky míľniky tak, ako ich máme dohodnuté, a že prvé vlaky týmto tunelom prejdú koncom roka 2027,“ uviedol minister dopravy SR Jozef Ráž.
Technicky náročné a významné dielo
Tunel Španí Háj s dĺžkou 711 metrov predstavuje technicky náročné a významné dielo, ktoré prispeje k zvýšeniu traťovej rýchlosti až na 160 km/h, ako aj k zvýšeniu bezpečnosti, plynulosti a ekologickosti železničnej dopravy v danom úseku. Výstavba prebieha pod dôsledným geotechnickým a geologickým monitoringom.

Štrbské pleso sa pýši novým nástupišťom. Kapacita trate sa zvýši o polovicu a nápor turistov sa rozloží – FOTO
„Mňa osobne teší nielen fakt, že vidím pokrok na tejto stavbe, ale aj to, že si tradície neuctievajú len železničiari, ale aj profesia stavbárov. A preto aj ja prosím: Svätá Barbora, ochraňuj tento železničný tunel, aby sa mu vyhýbali mimoriadne udalosti,“ vyslovil generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.
Razený bude novou rakúskou tunelovou metódou
Tunel je súčasťou rozsiahlej modernizácie úseku Poprad-Tatry – Vydrník, ktorý v budúcnosti získa nové trakčné vedenia, modernizované stanice, bezbariérové prístupy, peróny, protihlukové opatrenia a nové dopravné objekty ako nadjazdy, podjazdy a podchody.
„Tunel Španí Háj je jednorúrový razený železničný dvojkoľajový tunel, ktorý bude razený novou rakúskou tunelovou metódou (NRTM). Z celkovej dĺžky tunela 711 metrov bude razená časť predstavovať 692 metrov a 39 metrov bude realizovaných v otvorenom výkope. Postupovať v prácach sa bude z východného portálu. Celkovo bude vyrúbaných 41 000 m3 horniny vrtno-trhacími prácami, resp. strojno-mechanickým rozpojovaním. Počas 18-mesačnej výstavby zabudujeme do primárneho ostenia 13 000 m3 betónovej zmesi a do sekundárneho ostenia 19 000 m3,“ upresnil Vladimír Kotrík, poverený zástupca zhotoviteľa Skanska SK.
Geologická úloha
V rámci investičnej akcie sa uskutočnila tzv. geologická úloha, ktorej cieľom bolo podrobne preskúmať geologické prostredie budúceho tunela, stanoviť hydrologické pomery a ďalšie parametre geomorfologického charakteru.

Slovenské železnice získali takmer 130 miliónov eur na modernizáciu tratí, podporené budú dva významné projekty - VIDEO
Archeologický prieskum odhalil nálezy z mladšej doby bronzovej aj obdobia sťahovania národov. Práce si vyžiadali nasadenie špičkovej techniky, konkrétne georeferencované 3D skenovanie a monitoring rádioaktivity.
„Georeferencované 3D skenovanie s využitím technológie VIS a SLAM je moderná technológia, vďaka ktorej môžeme presne zaznamenávať tvar aj polohu okolitých objektov kontinuálne počas chôdze, pričom vzniká panoramatická snímka okolia. Vzhľadom na svoj charakter a kompaktný tvar je ideálna na mapovanie zle prístupných priestorov, ako sú napríklad staré banské chodby, šachty či dutiny,“ vysvetlil riaditeľ výstavby Vladimír Samek.
Zhotoviteľ stavby
Zhotoviteľom celej stavby je „Združenie pod Dubinou“ (TSS GRADE, a. s. – vedúci člen, Doprastav, a. s. – člen združenia). Celková zmluvná hodnota zákazky dosahuje 368,9 mil. eur bez DPH. Financovanie je zabezpečené z fondov Európskej únie (Program Slovensko) a zo štátneho rozpočtu.
Dokončenie celej stavby je plánované na november 2027. Modernizácia úseku Poprad-Tatry – Vydrník je súčasťou obnovy severného železničného koridoru Slovenska, ktorého cieľom je vytvoriť železničnú sieť spĺňajúcu najvyššie európske štandardy a požiadavky budúcnosti.