Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke s účinnosťou od 20. mája zavádza register prevádzkových záznamov vozidiel, do ktorého sa bude zaznamenávať hodnota počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti vozidla (odometer) v rôznych situáciách až do jeho vyradenia z evidencie.
BRATISLAVA – Predaj automobilov so stočenými kilometrami by sa mal sťažiť. Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke s účinnosťou od 20. mája zavádza register prevádzkových záznamov vozidiel, do ktorého sa bude zaznamenávať hodnota počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti vozidla (odometer) v rôznych situáciách až do jeho vyradenia z evidencie. Ministerstvo dopravy a výstavby SR chce tak obmedziť neoprávnené zásahy a manipuláciu so stavom odometrov.
Najväčší predajca ojazdených automobilov na Slovensku, spoločnosť AAA Auto, takéto opatrenie hodnotí ako zásadný posun správnym smerom. Aby bol register naozaj účinný, musí podľa nej nasledovať aj prepojenie obdobných databáz v rámci celej Európskej únie. Spoločnosť tvrdí, že iba tak sa zamedzí dovozu áut so stočenými kilometrami na Slovensko, pričom v novej právnej úprave ostávajú aj ďalšie nedoriešené problémy.
Medzi ojazdenými autami má asi 40 percent stočené kilometre
Na trhu s ojazdenými vozidlami je podľa odhadov AAA Auto, na základe štatistík firmy Cebia, približne 40 percent takých, ktoré majú stočené kilometre. Do registra budú musieť povinne posielať informácie o stave odometrov viaceré inštitúcie, ktoré s vozidlami prídu do styku, napríklad stanice technickej kontroly, pracoviská kontroly originality, polícia, autoservisy, autobazáre, lízingové spoločnosti či poisťovne.
„Takéto opatrenia, samozrejme, vnímame pozitívne, nakoľko sa dlhodobo snažíme bojovať proti praktikám so stáčaním kilometrov. Čím viac záznamov v registri bude, tým budú informácie o stave odometra dôveryhodnejšie a budú mať väčšiu vypovedaciu hodnotu,“ povedal prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA Auto Petr Vaněček. „Register by mal slúžiť na skutočné overenie stavu odometra vozidla a podľa toho by sa mohli ľudia rozhodnúť pre kúpu daného auta,“ uviedol.
Kilometre v autách sa najčastejšie stáčajú pri ich dovoze
Pre zamedzenie dovozov áut so stočenými kilometrami z krajín západnej časti Európskej únie je však podľa prevádzkového riaditeľa spoločnosti potrebné prepojenie obdobných databáz v celej únii. Kilometre v autách sa stáčajú totiž najčastejšie pri ich dovoze, kedy sa väčšinou úplne stratí ich história.
„Ak sa budú na Slovensko naďalej dovážať autá, ktoré nahlásia do registra na Slovensku rovno už so zmanipulovaným záznamom odometra, obchodu s takýmito autami to nezabráni. Dúfame tiež, že dáta z registra nebudú spoplatnené príliš vysokou čiastkou, aby to dotknuté subjekty neodrádzalo od získavania príslušných výpisov,“ pokračoval Vaněček.
Problémom je aj predaj jazdených áut medzi fyzickými osobami
Nepovažuje za dobré, že k výpisom z registra by nemali mať prístup bežní občania. Nebudú mať tak podľa neho možnosť si vozidlo pred kúpou overiť, čo by teraz po zavedení povinnosti pre firmy a podnikateľov uvádzať v inzercii VIN číslo bolo veľmi jednoduché urobiť on-line z domova, aj bez návštevy autobazáru.
Ďalším problémom, ktorý nová legislatíva nerieši, je podľa AAA Auto predaj jazdených áut medzi fyzickými osobami navzájom. Veľké riziko je v tom, že sa ešte viac presunie obchod so závadovými vozidlami mimo kontrolnej právomoci štátnych orgánov, akým je Slovenská obchodná inšpekcia. „Napríklad, nová povinnosť uvádzať vo všetkých inzerátoch VIN a počet najazdených kilometrov sa týka len podnikateľov a firiem, bežní občania to robiť nemusia. Je teda jasné, že sa ešte viac ojazdených automobilov presunie do šedej zóny,“ upozornil Vaněček.