Banská Bystrica zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky, v meste pribúdajú nové cyklopruhy aj dopravné značenie - FOTO

Cykloochranné pruhy sa využívajú na miestach, kde nie je možné vyznačiť samostatné cyklopruhy.
Cyklochodník
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Banská Bystrica aj vďaka budovaniu nových cyklopruhov zvyšuje bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Ako informuje hovorkyňa primátora Zdenka Marhefková, okrem výstavby cyklotrás a rozsiahlej rekonštrukcie chodníkov, venuje samospráva pozornosť tiež zlepšeniu podmienok pre cyklistov, peších a motoristov aj novým vodorovným dopravným značením.

V niektorých lokalitách si mohli obyvatelia mesta v poslednom období všimnúť na viacerých úsekoch ciest nové cyklopruhy a cykloochranné pruhy. Ich cieľom je zvýšiť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky a usporiadať dopravný priestor tak, aby vodiči, cyklisti aj chodci mali jasne vymedzené koridory pohybu. Klasické cyklopruhy sú vyznačené plnou čiarou, budujú sa pri jazdných pruhoch a nie je možné, aby na ne vchádzali autá.

Kde sa cykloochranné pruhy využívajú?

Cykloochranné pruhy sa využívajú na miestach, kde nie je možné vyznačiť samostatné cyklopruhy. V jazdných pruhoch sú vyznačené prerušovanou čiarou, pričom zostávajúca šírka pruhu postačuje pre osobné autá.

Nákladné vozidlá, prípadne autobusy môžu do tohto pruhu zasiahnuť, ale v žiadnom prípade nemôžu obmedziť cyklistu. Zatiaľ čo cyklopruhy sú už dlhodobo vyznačené napr. na Sládkovičovej ulici, cykloochranný pruh bol v Banskej Bystrici aplikovaný po prvý raz.

Úsek medzi Europa SC a Krytou plavárňou na Štiavničkách, ktorý bol súčasťou projektu vybudovania cyklotrasy Hušták – Podlavice, využívajú denne stovky cyklistov a peších,“ konštatuje hovorkyňa.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Kolízne miesta sú vyznačené červeným podfarbením

Obyvatelia sa ním môžu dostať nielen k Oddychovej zóne Tajovka, ktorá vznikla pozdĺž tejto trasy, ale aj do mestskej časti Fončorda a Podlavice. V úseku od plavárne po Europa SC, kde sa cyklisti pohybujú po vozovke, boli v minulosti vyznačené len cyklopiktogramy.

Cykloochranný pruh sa podarilo vytvoriť v kombinácii s cyklopruhmi, ktoré cyklistov bezpečne prevedú od Europy až po plážové kúpalisko, kde nadviažu na cestičku pre peších a cyklistov pri Štadióne SNP. V každom smere jazdy sú všetky kolízne miesta vyznačené červeným podfarbením. Vyznačený bol aj koridor pre peších a priechody pre chodcov, čím sme zadefinovali priestor aj pre pohyb chodcov popri Športovej hale Dukla a plavárni,“ hovorí primátor mesta Ján Nosko.

Nebezpečné manévre boli na dennom poriadku

Križovatka ulíc Komenského a Na Karlove pri budove Štátneho archívu patrí k úsekom, kde často dochádzalo k nehodovým udalostiam. Nebezpečné manévre, pri ktorých autá prichádzajúce z Karlova prechádzali cez križovatku na Komenského ulicu v protismere, boli tiež na dennom poriadku.

Po novom sa križovatka vyznačila novým vodorovným dopravným značením, ktoré jasne definuje postavenie vozidiel pri radení sa do križovatky,“ dodal prvý zástupca primátora Jakub Gajdošík.

Novinkou je aj bezpečný cyklopruh, ktorý cyklistov prevedie týmto frekventovaným úsekom. „Stúpajúci cyklopruh sa začína už za zastávkou MHD na Severnej ulici a vyznačený bol na kraji vozovky za vodiacou čiarou, ktorý cyklisti s obľubou využívali aj doteraz. Nadväzuje tak na združený chodník pre peších a cyklistov, ktorý vedie zo Severnej ulice až na Strieborné námestie. Veríme, že prijaté opatrenia zvýšia bezpečnosť všetkých účastníkov premávky,“ doplnil Gajdošík.

Viac k osobe: Jakub GajdošíkJán NoskoZdenka Marhefková