BRATISLAVA 26. novembra (WebNoviny.sk) – Poukázať na konzumnú kultúru našej spoločnosti, problém nadspotreby, úbytok prírodných zdrojov a na negatívne dopady nakupovania na životné prostredie a naše zdravie je ambíciou medzinárodného Dňa nenakupovania, ktorý tento rok pripadá na sobotu 26. novembra.
Tento deň je výzvou
Tento deň je výzvou, aby ľudia aspoň jeden deň v roku nenavštívili žiaden obchod a venovali svoj čas rodine, priateľom, športovým aktivitám či prírode. Medzinárodný Deň nenakupovania založil v roku 1992 kanadský aktivista Kalle Lasn, bývalý manažér reklamnej agentúry, s cieľom poukázať na neudržateľnosť konzumného spôsobu života. Napriek tomu, že sa Deň nenakupovania oslavuje v 65 krajinách, na Slovensku zatiaľ nezískal na popularite a Slováci aj počas tohto dňa nakupujú bez obmedzení.
Občianske združenie Živica sa tento deň rozhodlo osláviť odhaľovaním nákupných preferencií Slovákov. „Tentoraz sme sa rozhodli preskúmať, ako veľmi Slovákom záleží na cene a nad čím všetkým vedia privrieť oči,“ povedala koordinátorka projektov Živice Petra Ježeková. V sobotu doobeda počas pravidelného trhu v Starej tržnici pripraví Živica špeciálny stánok, v ktorom bude zisťovať, či dajú Slováci prednosť nízkej cene pred ochranou životného prostredia či vykorisťovaním ľudí.
Ľudí je ťažké presvedčiť
„Je veľmi ťažké presvedčiť ľudí, že by sa mali zaujímať o to, ako vznikajú výrobky, ktoré kupujú, a potraviny, ktoré konzumujú,“ konštatoval riaditeľ Živice Juraj Hipš s tým, že hlavným cieľom špeciálneho stánku nie je kritizovať, ale ľuďom ukázať, čo môže každý urobiť, ak chce svojím nákupom veci zmeniť. Akcia sa koná v rámci projektu Za férové ovocie!, ktorý sa snaží zmeniť pracovné podmienky robotníkov na plantážach s tropickým ovocím dovážaným na náš trh.
Nadmerný konzum podľa štúdií ničí našu planétu. Približne 20 percent svetovej populácie spotrebováva až 80 percent prírodných zdrojov. Ľudia vrátane Slovákov už nenakupujú len to, čo potrebujú, ale až príliš často aj to, čo nepotrebujú vôbec. Len na Slovensku aj z tohto dôvodu vzniká v priemere 9,5 milióna ton odpadu ročne. Ľudia jazdia do supermarketov autami, čím sa taktiež podieľajú na znečisťovaní životného prostredia. Nadmerná spotreba a s tým spojená zvýšená produkcia lacných výrobkov často skrýva nižšiu kvalitu tovaru, ako aj nedocenenú prácu mnohých ľudí, najmä v rozvojových krajinách.